تاکید ایران بر نقش آژانس در ارتقای ایمنی هسته ای در جهان
(last modified Tue, 07 Mar 2017 09:35:52 GMT )
حوت 17, 1395 14:05 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر نقش آژانس در ارتقای ایمنی هسته ای در جهان

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه با شرکت سی و پنج کشور عضو این شورا و اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در وین آغاز شده است . "رضا نجفی"   نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس «گروه 77 و چین» در این  نشست  بر نقش آژانس در هماهنگ کردن تلاش های بین المللی، ارتقای ایمنی هسته ای در جهان و ارائه کمک های فنی تاکید کرد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس «گروه 77 و چین» در نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین بیانیه این گروه را قرائت کرد.در این بیانیه تصریح شده است ، بسیاری از کشورهای عضو به ویژه کشورهای در حال توسعه عضو گروه 77 خواستار کمک آژانس به برنامه های مرتبط با ایمنی هسته ای کشورهای عضو ازجمله ارائه آموزش های تخصصی و فنی در زمینه ایمنی هسته ای، رادیوتراپی و مدیریت تشعشعات هسته ای هستند.  
آژانس مطابق اساسنامه در خصوص موضوعات مختلف ازجمله حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه  و همکاری در زمینه ارتقای سطح  ایمنی هسته ای متعهد است .
نشست فصلی شورای حکام ؛اما  موضوعات دیگری را نیز در دستور کار دارد که از جمله بحث نگرانی های جهانی از اشاعه سلاح های اتمی است .نماینده ایران درآژانس دراین خصوص بارها از وضعیت اتمی اسراییل اظهار نگرانی کرده و از اژانس خواسته است که به این نگرانی ها خاتمه دهد  ؛این رژیم به هیچ یک از معاهدات منع سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته و امکان کاربرد و توسعه سلاح‌های هسته‌ای را کنار نگذاشته است .درحال حاضر هزاران کلاهک اتمی در جهان وجود دارد که می تواند کره زمین را نابود سازد.با وجود این ؛دارندگان این سلاح ها همچنان میلیاردها دلار صرف نوسازی این سلاح ها می کنند. اسراییل نیز با کمک امریکا ؛ فرانسه و انگلیس به صدها کلاهک های اتمی دست یافته و تنها دارنده سلاح اتمی درخاورمیانه است. چالش دیگر در موضوع هسته ای ،  خطر حمله  به تاسیسات هسته ای جهان و  تهدید سرقت مواد رادیو اکتیو است ؛آژانس بین المللی انرژی اتمی  تاکنون؛نزدیک به 2800مورد قاچاق ، دستیابی غیرقانونی یا مفقود شدن مواد رادیو اکتیو را گزارش کرده است.
درتحلیل این چالش ها  دو نکته قابل بحث وجود دارد . نخست آنکه تکیه بر تسلیحات هسته ای به بهانه ایجاد امنیت در واقع به مانع جدی برای خلع سلاح اتمی در سطح جهانی تبدیل شده استبه همین جهت تا زمانیکه به مسئله خلع سلاح اتمی توجه جدی نشود ، این چالش ها همچنان وجود دارد 
نکته دوم ؛امنیت  هسته ای و مسوولیت های آژانس است . در این راستا تلاش گسترده ای صورت می گیرد تا ملت های جهان قانع شوند که امریکا  پیشرو مبارزه با  تهدید های جهانی در موضوع سلاح هسته‌ای  است ؛ در حالیکه واقعیت خلاف این نظر را نشان می دهد . اقداماتی نظیر گنجاندن  موضوع تروریسم هسته‌ای دراستراتژی هسته‌ای امریکا، به این کشور امکان خواهد داد که دست به تفسیر گسترده از مفهوم تهدیدات هسته ای  بزند و به این بهانه  در امورسایر کشورها دخالت کند.
در معاهده ان. پی. تی ، سه اصل اساسی وجود دارد؛ اول خلع سلاح عمومی، دوم عدم گسترش تسلیحات اتمی و اصل  سوم استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته‌ای است. از میان این سه اصل ؛ امریکا و سایر دارندگان سلاح اتمی تاکید ویژه ای بر عدم گسترش تسلیحات اتمی دارند ، چراکه با این اصل می‌توانند استفاده صلح آمیز دیگر کشورها ازانرژی هسته‌ای رابه بهانه‌های مختلف محدود کنند و با این کار از اصل مهم  خلع سلاح جهانی که مورد توجه وتاکید جامعه بین الملل  است، دور شود.