اسد 19, 1395 16:20 Asia/Kabul

دبیر کل اتاق مشترک ایران – افغانستان گفت: افغانستان در ردیف 5 شریک اول صادراتی ایران قرار دارد و از نظر افغانستان نیز ایران دومین شریک تجاری این کشور است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران – افغانستان گفت: اراده مسئولان و بخشهای خصوصی دو کشور بر توسعه همکاریها  متمرکز است و اکنون  افغانستان  در ردیف 5 شریک اول صادراتی ایران قرار دارد .

مظفر علیخانی دبیر کل اتاق مشترک ایران – افغانستان امروز در مصاحبه با رادیو دری تاکید کرد"کارگروههای تخصصی  در پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان به بحث و تبادل نظر می پردازند تا سند نهایی اجلاس را تنظیم کنند.

وی تصریح نمود :اتاق مشترک تجاری در ولایات تهران ،خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان ایران فعال شده است و در این کارگروههای تخصصی قرار است فعال شدن این اتاق در ولایات مختلف افغانستان هم مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران – افغانستان ،افزایش و تجهیزگمرکات به ابزارهای کنترلی،استاندارد سازی کالاهای صادراتی و همکاریهای سازمان های استاندارد دو کشور را نیز از دیگر محورهای گفتگو برشمرد و افزود قرار است موافقتنامه تعرفه های ترجیحی بین ایران و افغانستان امضا شود.

مظفر علیخانی افزود : گسترش همکاریهای حمل و نقل و ارائه آموزشهای  لازم در خصوص کنوانسیون تیر به مدیران و کارشناسان گمرک افغانستان  نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا همکاریها در قالب کنوانسیون تیر افزایش یابد.

به گفته وی ؛پذیرش هیاتهای تجاری،برگزاری نمایشگاهها و کنفرانسها و معرفی فعالان اقتصادی از دیگر موضوعهای مورد بحث این اجلاس می باشد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران – افغانستان بیان داشت :همکاریهای اقتصادی ،تجاری و فنی مهندسی  بین ایران و افغانستان از جایگاه خوبی برخوردار است و امروز از نظر افغانستان ،ایران دومین شریک تجاری این کشور است.

کلیدواژه