هدف از استیضاح وزیران، متوجه کردن آنان به وظایفشان است
(last modified Mon, 27 Mar 2017 11:34:58 GMT )
حمل 07, 1396 16:04 Asia/Kabul
  • هدف از استیضاح وزیران، متوجه کردن آنان به وظایفشان است

هدف از استیضاح وزیران و از جمله وزیران امنیتی، متوجه کردن آنان به وظایفشان است نه سلب اعتماد آن ها

عضو پارلمان افغانستان گفت: هدف از استیضاح وزیران و از جمله وزیران امنیتی در پارلمان، متوجه کردن آنان به وظایفشان است نه الزاماً سلب اعتماد از آن ها.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد استیضاح وزیران امنیتی اظهار داشت: دلیل آن بیشتر، حمله تروریستی اواخر سال گذشته به بیمارستان سردار محمد داودخان بود که تعداد زیادی از افراد بیگناه در نتیجه آن کشته و زخمی شدند.

وی افزود: استیضاح با هدف سلب اعتماد از وزیران انجام نشده بود و فقط تلنگر جدی به آن هابود که به وظایف خود به خوبی عمل کنند و پاسخی هم به سوال های مردم در خصوصو این حادثه داده شده باشد.

این عضو پارلمان افغانستان عنوان کرد: نمایندگان مردم می خواهند نتایج تحقیقات و اقدامات بخش های امنیتی را در مورد حادثه بیمارستان و حوادث مشابه بشنوند تا مردم هم آرام و از برنامه های امنیتی ادارات مربوطه نیز مطلع شوند.

گفتنی است: معصوم ستانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی، تاج محمد جاهد وزیر امور داخله و عبدالله حبیبی؛ وزیر دفاع ملی که برای استیضاح به پارلمان فرا خوانده شده بودند، با رای اعتماد نمایندگان در مقام هایشان ابقا شدند.

به گفته سلجوقی هدف از استیضاح وزیران امنیتی از گذشته ها کمک به بهبود وضعیت امنیتی و متوجه کردن مسوولان به وظایف شان بوده و این بخشی از وظایف و صلاحیت های پارلمان است که وقتی کم کاری ها و نبود برنامه را از سوی دولت می بینند مسوولان مربوطه را به مجلس کشانده و از آن ها سوال کنند.

این عضو پارلمان افغانستان عنوان کرد: در برخی موارد هم استیضاح به سلب اعتماد وزیران منجر شده و معمولاً رئیس جمهور دوباره آنان را به عنوان سرپرست در همان پست ها مقرر کرده که باعث کاهش اعتبار و وجهه پارلمان از یکسو و بی تفاوتی مسوولان از سوی دیگر شده است.

این صاحبنظر افغان در رابطه با برخی گزارش های سازمان های مختلف از جمله اداره بازرسی امریکا در افغانستان (سیگار) در مورد وجود فساد در ارگان های امنیتی در افغانستان گفت: این مساله بارها از سوی نمایندگان مردم در پارلمان مطرح شده و فساد بی حد و حصر موجود در مدیریت نهادهای امنیتی حتی باعث ضعف و گاهی عقب نشینی های مهندسی شده نیروها از برخی مناطق شده است.

وی اضافه کرد: این که گزارش های مربوط به فساد در درون ارگان های امنیتی در افغانستان کمتر منتشر شده هم به این دلیل است که پروژه های امنیتی از سوی خارجی ها تامین مالی می شود اما این فساد بدون شک وجود دارد، مدیران رده دوم و سوم همواره از وجود فساد در میان مدیران ارشد شاکی بوده اند و حتی رئیس جمهور هم چند بار اعلام کرد که دست به اصلاحات گسترده ای خواهد زد.

 

کلیدواژه