حمل 09, 1396 07:49 Asia/Kabul
  • بازداشت یک فرمانده ارشد ارتش افغانستان و مقابله جدی با فساد

در چارچوب مبارزه با فساد مالی و اداری در افغانستان، یکی از فرماندهان ارشد ارتش این کشور به اتهام اختلاس و سوء استفاده از قدرت بازداشت شد.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: جنرال محمد معین فقیرMohammad Moein Faqir فرمانده یگانهای 215 میوند Maiwand  ارتش ملی این کشور  در ولایت هلمند به اتهام فساد مالی و سوء استفاده از قدرت بازداشت شده است.

دولت وزیری Dawlat Waziri افزود: ارتش افغانستان در نظر دارد مبارزه با فساد مالی و اداری را در کنار مبارزه با تروریسم  و دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در دستور کار خود قرار دهد.

محاکمه  چهار تن از مقامات پیشین وزارت امور شهرسازی و مسکن نیز روز  گذشته  در دادگاهی در کابل برگزار شد و این عده به اتهام اختلاس و سوء استفاده از قدرت زندانی شدند. این اولین بار است که دولت افغانستان در چارچوب مقابله با فساد اداری و مالی و همچنین سوء استفاده از قدرت، یک فرمانده ارشد نظامی را بازداشت می کند.

دولت وحدت ملی افغانستان در حدود سه سال گذشته بر مقابله جدی با مفاسد اداری و مالی تاکید کرده و کمیته ویژه ای را نیز به همین منظور تشکیل داده است. این موضوع با توجه به فشارهای بین المللی بر دولت وحدت ملی افغانستان برای مقابله با فساد مالی و اداری  بسیار مهم است. زیرا محافل بین المللی دولت افغانستان را به حیف و میل کردن کمکهای بین المللی متهم می کنند. علاوه براین افکار عمومی در افغانستان نیز از ادامه فساد ادارای و مالی در این کشور به شدت رنج می برند و براین اعتقادند که مراجعه به دادگاهها و ادارات به دلیل دریافت رشوه، هزینه های زیادی را بر مردم تحمیل می کند.

واگذاری  پروژه های تولیدی و صنعتی به افراد براساس زد و بندهای دولتی نیز روند سازندگی افغانستان را مخدوش کرده است. در کنار این مسایل وجود فساد و سوء استفاده از قدرت در درون ارتش و پلیس ملی افغانستان نیز حاکمیت و امنیت ملی این کشور را به مخاطره انداخته است. پیروزی های طالبان در برخی از شهرها از جمله در ولایات قندوز و هلمند و واگذاری برخی پاسگاهها به طالبان و سقوط شهرها مسایل زیادی را مورد نفوذ دشمنان در ارتش و نیروهای امنیتی و همچنین سواستفاده از قدرت در جامعه افغانستان مطرح کرد. حمله اخیر به بیمارستان نظامی در کابل که از بالاترین درجه امنیتی برخوردار است، تدابیر امنیتی و نحوه برخورد مقامات و فرماندهان نظامی با چالشهای امنیتی را با سوال جدی مواجه کرد. در این شرایط بازداشت  جنرال محمد معین فقیرMohammad Moein Faqir فرمانده یگانهای 215 میوند Maiwand  ارتش ملی این کشور  در ولایت هلمند شدید ترین برخورد دولت وحدت ملی با مظاهر فساد در میان نظامیان افغانستان است که می تواند به بهبود وضعیت امنیتی این کشور کمک کند. این بدان معنا است که از دیدگاه بسیاری از نمایندگان مجلس ملی  افغانستان  ارتش این کشور نیازمند بازسازی مجدد در همه سطوح است و بازداشت معین فقیر پس از رای اعتماد روز گذشته مجلس ملی افغانستان به وزرای امنیتی قابل توجه و تامل است. از اینرو مردم و محافل مختلف در افغانستان انتظار دارند برخورد جدی با مفسدان اقتصادی و اداری در همه سطوح بخصوص نظامی که امور امنیتی در اختیار انها است باعث شود تا ارامش و اعتماد ملی و بین المللی به افغانستان بازگردد.

کلیدواژه