حمل 12, 1396 15:00 Asia/Kabul

پاکستان برای اینکه از فشارهای جهانی علیه خود بکاهد و وانمود کند که حامی تروریست ها نیست علیه افغانستان اقدام می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستان برای اینکه از فشارهای جهانی علیه خود بکاهد و وانمود کند که حامی تروریست ها نیست همچنان علیه افغانستان اقدام می کند.

احمد ضیاء رحیم زی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ادامه حملات توپخانه ای از پاکستان به خاک افغانستان اظهار داشت: سال هاست که این حملات از خاک پاکستان به مناطق شرقی افغانستان صورت می گیرد که به روابط سیاسی افغانستان و پاکستان هم برمی گردد یعنی زمانی که این روابط پر تنش شود پاکستان دست به حملات نظامی هم می زند.

وی افزود: پاکستانی ها علاوه بر حملات توپخانه ای اخیراً اقدامات دیگری را هم علیه افغانستان روی دست گرفته، از جمله مسدود کردن مرزهای بین دو کشور که مردم و بویژه تاجران افغان و پاکستانی متضرر شدند و همچنان پاکستانی در امتداد خط دیورند موانعی ایجاد می کند و سیم خاردار می کشد.

به گفته این کارشناس سیاسی پاکستان پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا به خاطر همکاری با تروریست ها تا حدی تحت فشار قرار گرفته و حمایت امریکا را تا حد زیادی از دست داده از اینرو دست به اقداماتی می زند که به جهانیان وانمود کند حامی تروریست ها نیست بلکه خود قربانی تروریزم و گروه های مسلحی است که از خاک افغانستان به پاکستان حمله می کنند.

رحیم زی تصریح کرد: در پی حملات انفجاری که مخصوصاً در ایالت سند پاکستان صورت گرفت، گفت و گوهایی که در رابطه با صلح، بین دو کشور از مدتی قبل جریان داشت متوقف شد و پاکستان هم مرز خود را با افغانستان مسدود کرد.

وی تاکید کرد که مسدود کردن مرز و ساخت دیوار به تنهایی نمی تواند امنیت را تامین کند ضمن اینکه این  افغانستان است که همواره قربانی توطئه هایی بوده که از جانب پاکستان طراحی شده است، مراکز گروه های تروریستی و کسانی که در افغانستان حملات تروریستی و انفجاری انجام می دهند در پاکستان قرار دارد.

رحیم زی یادآور شد که پاکستان همچنان می خواهد خط دیورند را که افغانستان آن را به عنوان مرز دو کشور به رسمیت نمی شناسد، به عنوان مرز رسمی جلوه دهد چنانچه مناطق قبایلی آزاد امتداد این خط را به خاک خود ملحق کرد. پاکستانی ها با این اقدامات خود از یکسو می خواهند فشارهای جهانی علیه خود را کاهش دهند و از سوی دیگر خط دیورند را به عنوان مرز رسمی دو کشور معرفی کنند در حالیکه تاریخ شاهد است خط دیورند از زمان استعمار انگلیس باقی مانده است و اگر جامعه جهانی، سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی بخواهند واقعا به وظایف خودعمل کنند موضوع با میانجی گری صادقانه آن ها حل و فصل می شود.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که جامعه جهانی و امریکا در مشکلات و منازعات بین افغانستان و پاکستان هیچ گاه صادقانه عمل نکرده اند و اگر واقعاً به درستی عمل می کردند اوضاع تا این حد وخیم نمی شد.

 

کلیدواژه