تصمیم آمریکا برای افزایش تعداد نظامیان خود در افغانستان
(last modified Sat, 08 Apr 2017 12:17:06 GMT )
حمل 19, 1396 16:47 Asia/Kabul
  • تصمیم آمریکا برای افزایش تعداد نظامیان خود در افغانستان

ارتش آمریکا اعلام کرد،یک هزار و 500 نیروی نظامی جدید به افغانستان اعزام می کند.

در پایگاه اطلاع رسانی ارتش آمریکا آمده است،نظامیان این کشور در راستای تغییرو جابجایی نیروها از پایگاهی در ایالت آلاسکا، تا آخر سال جاری میلادی به افغانستان اعزام خواهند شد. نظامیان آمریکایی در افغانستان شامل دو گروه هستند که یک گروه در چارچوب مأموریت پشتیبانی به آموزش و مشاوره به نیروهای افغان می پردازند و گروه دیگر در عملیات ضد تروریستی شرکت می کنند.

نوامبرسال گذشته هم منابع خبری افغانستان اعلام کرده بودند آمریکا درصدد اعزام دو هزار و 300 نظامی دیگر به بهانه آموزش نظامیان افغانستان به این کشور است. تصمیم ارتش آمریکا برای افزایش تعداد نظامیان خود در افغانستان در شرایطی است که بارها مقامات کابل از جمله مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده اند که افغانستان به افزایش نظامیان خارجی نیازی ندارد،بی توجهی کاخ سفید به موضع این کشور درباره روند تحولات ضد تروریستی است.

ارتش آمریکا در شرایطی درصدد اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان است که پس از خاتمه ماموریت رزمی نظامیان خارجی و تکمیل روند واگذاری مسئولیت های امنیتی به دولت کابل در سال 2014، قرار بود به تدریج شمار نیروهای خارجی در افغانستان،کاهش یابد. تصمیم آمریکا برای افزایش تعداد نظامیان خود در افغانستان که بر خلاف خواست ملت و دولت این کشور است،در واقع نادیده گرفتن اصل استقلال و حاکمیت ملی افغانستان در اتخاذ تصمیم برای امور داخلی و نحوه مشارکت و همکاری با دیگر کشورها است.

از نظر دولت افغانستان،افزایش شمار نظامیان خارجی در این کشور به روند مبارزه با تروریسم کمک نمی کند،بلکه تداوم و افزایش حضور نیروهای آمریکایی و ناتو پیامدهای منفی دیگری از جمله تحریک گروه طالبان به ادامه جنگ در افغانستان و همچنین افزایش اقدامات خودسرانه آنان در این کشور دارد. باتوجه به تجربه ناکام و بی نتیجه حضور بیش از 150 هزار نظامی خارجی در افغانستان در دوره عملیات رزمی آمریکا و ناتو تا قبل از سال 2014،دولت کابل صرفا خواستار کمک غرب به افزایش توانایی دفاعی نیروهای ارتش و پلیس این کشور از طریق آموزش،تجهیز و مشاوره است.

البته درخواست کابل برای کمک به توسعه توان دفاعی و رزمی نیروهای امنیتی افغانستان،مطابق تعهدی است که آمریکا در قبال آن کشور در چارچوب توافقنامه همکاری راهبردی و پیمان امنیتی دارد که به ترتیب در سال های 2012 و 2014 بین دو کشور به امضاء رسیده است.

تصمیم ارتش آمریکا برای افزایش تعداد نظامیان خود در افغانستان در شرایطی است که هنوز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آن کشور سیاست مشخصی در قبال روند تحولات در افغانستان به خصوص مبارزه با افراط گرایی اتخاذ نکرده که همین مسئله موجب بروز انتقادهایی از ترامپ در کنگره و حتی در بین مقامات ارشد نظامی آمریکا شده است.

در هفته های اخیر گزارش هایی در رسانه های آمریکا منتشرشد که نشان داد در بین مقامات این کشور درباره ادامه حضور نظامی در افغانستان و به خصوص  افزایش نیرو اختلافات جدی وجود دارد و حتی برخی نمایندگان کنگره خواهان پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان هستند.   

کلیدواژه