حمل 20, 1396 10:42 Asia/Kabul
  • موضوع خط دیورند یک مساله پایان یافته است اما برخی از آن استفاده ابزاری می کنند

موضوع خط دیورند یک مساله پایان یافته است اما عده ای از آن برای رسیدن به اهداف و مقاصد شخصی و قومی خود استفاده می کنند

کارشناس و فعال سیاسی-اجتماعی افغان گفت: موضوع خط دیورند یک مساله پایان یافته است اما در طول دهه های گذشته عده ای از آن برای رسیدن به اهداف و مقاصد شخصی و قومی خود استفاده کرده اند.

بشیر بیژن در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: دیورند یک مساله پایان یافته است و با مراجعه به اسناد انکار ناپذیر، این پرونده بسته شده و نگاه نهادهای بین المللی هم به این مساله همین گونه است.

وی افزود: اما برای کسانی که از طریق نفاق افکنی میان اقوام زندگی خود را پیش می برند این مساله هنوز به عنوان وسیله ای است که گاهی از آن به نفع خود استفاده ابزاری می کنند.

معاون نهاد خدمتگزاران کابل عنوان کرد که در نظر است در آینده نزدیک با راه اندازی یک گفتمان تخصصی بین شخصیت های مورد اعتماد و ملی افغانستان بار دیگر قضیه خط دیورند مطرح و در مورد آن شفاف سازی شود تا جلو سودجویی های برخی حلقات از این مساله گرفته شود.

به گفته بیژن طی سال ها حلقات مشخصی چه آن هایی که خط دیورند را به رسمیت می شناسند و چه کسانی که به رسمیت نمی شناسند نوع برخوردشان در این رابطه سودجویانه، مغرضانه و حساسیت برانگیز بوده و این بحث را بصورت منطقی و واقع بینانه مطرح نکرده اند.

وی اضافه کرد: راه های منطقی برای حل چنین معضلاتی وجود دارد اما مشکل در این است که سران حکومت افغانستان معمولاً روی عوامل معضل ساز تاکید دارند و وجود بحران افراد غیر مستحق را بر سرنوشت این کشور مسلط کرده و حفظ بحران هم برای آن ها به عنوان یک اصل به شمار می رود.

 

کلیدواژه