واکنش دولت افغانستان به گزارش گروه بین المللی بحران
(last modified 1396-01-23T13:44:57+00:00 )
حمل 23, 1396 18:14 Asia/Kabul
  •  واکنش دولت افغانستان به گزارش گروه بین المللی بحران

دفتر ریاست جمهوری افغانستان، گزارش گروه بین المللی بحران مبنی بر اینکه اختلاف میان سران دولت وحدت ملی به امنیت این کشور آسیب رسانده است، رد کرد.

 شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه با برخی از رسانه ها این گزارش را رد کرد و گفت، بر خلاف ادعای گروه بین المللی بحران ،میان سران دولت وحدت ملی همکاری‌های همه جانبه وجود دارد.

در گزارش جدید گروه بین المللی بحران آمده است،مقامات دولت افغانستان با یکدیگر درخصوص برخی ازمسائل ازجمله مبارزه با طالبان دچار اختلاف هستند.

گروه بین المللی بحران در این گزارش مدعی شده است،به دلیل اختلافات میان سران دولت وحدت ملی بر سر قدرت،ثبات سیاسی دولت افغانستان متزلزل شده است.

این گروه تاکید کرده است که اختلافات بین سران دولت افغانستان بر سر قدرت نیز ناشی از ابهامات در توافق‌نامه تشکیل دولت وحدت ملی این کشور است. گزارش گروه بین المللی بحران درباره اوضاع سیاسی افغانستان و آنچه اختلاف سران دولت این کشور خوانده شده در شرایطی منتشر شده است که دولت افغانستان به دلیل تجربه تازه ای از شیوه مدیریت مشترک امور اجرایی(قوه مجریه)توسط رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه،به طور طبیعی با تنوع سلیقه و حتی گاها با اختلاف نظر سران دولت مواجه می شود.

در افغانستان که علاوه بر تجربه مدل اشتراکی اداره قوه مجریه با چالش های بسیار مهمی شامل تروریسم،مواد مخدر و تنش های مرزی روبرو است،نمی توان انتظار داشت که شرایط سیاسی در این کشور روندی ثابت داشته باشد و هر کشوری با شرایط و موقعیت داخلی افغانستان،قطعا با فراز و نشیب درمناسبات مقامات ارشد و روابط بین قوا مواجه خواهد بود.

اگر چه وجود اختلاف نظر بین مقامات ارشد افغانستان همانند سایر کشورهای جهان امری عادی و طبیعی محسوب می شود،اما گروه بین المللی با بزرگنمایی این اختلافات تلاش کرده تا شرایط سیاسی افغانستان را نامطمئن و بی ثبات جلوه دهد.

کارشناسان می گویند،چنانچه هر کشوری نیزمدل مدیریت اشتراکی قوه مجریه را همانند افغانستان تجربه کند،بی تردید اختلاف نظر سران دولت به خصوص در انتصاب مقامات بروز خواهد کرد. با وجود بروز برخی اختلاف نظر ها بین سران دولت وحدت ملی افغانستان،اما محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه،در خصوص مسائل کلان که به منافع و امنیت ملی در این کشور ارتباط پیدا می کند،دارای وحدت نظر هستند.

گروه بین المللی بحران در گزارش خود با تلاش برای برجسته کردن تفاوت قومیتی رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان،حتی درصدد برآمده تا اختلافات در حزب جمعیت اسلامی این کشور که حامی اصلی عبدالله در انتخابات پیشین ریاست جمهوری بوده است را بزرگنمایی کرده و آنرا منشاء دیگری از بی ثباتی در افغانستان معرفی کند . البته باید توجه داشت که منشور کاری سران دولت وحدت ملی افغانستان ،توافقنامه سیاسی عبدالله و غنی برای تشکیل دولت وحدت ملی است که ممکن است به دلیل ابهام در جزئیات با نواقصی هم روبرو باشد.

کلیدواژه