بیانیه گروه 7؛ ادعاسازی غرب درباره توان موشکی ایران
(last modified 1396-01-24T07:56:00+00:00 )
حمل 24, 1396 12:26 Asia/Kabul
  •  بیانیه گروه 7؛ ادعاسازی غرب درباره توان موشکی ایران

وزیران امور خارجه گروه هفت، در بیانیه پایانی نشست دو روزه خود درایتالیا، در ادامه فرافکنی هایشان  علیه جمهوری اسلامی ایران؛ از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کردند. گروه هفت (G7) از هفت کشور صنعتی آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، انگلیس و آمریکا تشکیل شده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به  این بیانیه  گفت: ".. ماهیت و نحوه طراحی موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که آزمایش های موشکی ایران هیچ مغایرتی با  مصوبه های شورای امنیت ندارد. 

اینگونه تحرکات در واقع در تضاد با حقوق و کنوانسیون های بین المللی در امور دفاعی است. زیرا اصل حق دفاع مشروع را نفی می‌کند. سوال این است که مطابق کدام کنوانسیون بین المللی داشتن موشک بعنوان یک سلاح دفاعی متعارف و بازدارنده؛ تهدید محسوب می شود؟  
در اینکه ایران در حوزه دفاعی گام های بلندی برداشته است شکی نیست. اما این کشورها در حالی  ادعای نگرانی از برنامه دفاع موشکی ایران را مطرح می کنند که خود در حال استقرار سامانه های موشکی با ظرفیت حمل کلاهک های اتمی و تهاجمی  درمناطق مختلف هستند و امریکا بارها ایران را به استفاده ازگزینه نظامی تهدید کرده است. سیاست تهدید نمایی ایران از سوی امریکا پیوسته  دنبال شده است.  این تحرکات در یک تقسیم کار از سوی دستگاه سیاست خارجی  و کنگره امریکا سازماندهی و در قالب بیانیه های مشترک دنبال می شود. این تحرکات  بعد از گذشت بیش از یکسال  از اجرای  ناقص برجام؛ با شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ ابعاد  تازه ای بخود گرفته است.

نکته ای که در این موضوع جلب توجه می کند؛ فرافکنی برای سرپوش گذاشتن بر پروژه بحران سازی های غرب در منطقه است که امریکا؛ انگلیس، فرانسه و چند کشور منطقه از جمله عربستان  سالهاست انرا هدایت  می کنند. در واقع آنچه درسال های اخیر در افغانستان؛ عراق؛ سوریه و یمن  اتفاق افتاده و سبب جنگ و افراط گرایی از نوع  جریان داعش  شده است، نشان می دهد که  پای منافع قدرت های بزرگ و سرمایه داری سلطه جویانه  آنها در میان است. بدیهی است  مواضعی که امریکا و متخدان اروپایی اش دراین گونه نشست ها اتخاذ می کنند اهداف مشخصی را دنبال می کند که اصلی ترین آن گسترش هژمونی غرب  درمنطقه  است.

بدیهی است جمهوری اسلامی ایران با توجه به سطح تهدیدها و با در نظر گرفتن الزامات دفاعی و اولویت ها، راهبرد دفاعی خود را بر مبنای بازدارندگی تنظیم کرده است. این راهبرد هیچگونه منع بین المللی ندارد. چنانکه شورای امنیت بعد از برجام با تصویب  قطعنامه ای به صراحت اعلام کرد؛ فعالیت های نظامی مشروع و متعارف از سوی ایران مانعی ندارد. به عبارتی دیگر  موضوع برنامه‌های دفاعی ایران خارج از قطعنامه 2231 شورای امنیت است و جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی‌کند.

 ایران بارها و در عالیترین سطح اعلام کرده است که نیازی به سلاح اتمی ندارد و خود را به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) کاملا متعهد می داند. بر این اساس موشک های بالستیک ایران برای حمل کلاهک اتمی طراحی نشده اند. با وجود این؛ امریکا  با سیاست فرافکنی، دفاع موشکی ایران را تهدید و عامل بی ثبات کننده در منطقه  معرفی می کند. اما  چالش امریکا بعنوان صحنه گردان اصلی این جریان  پیوند زدن توان موشکی ایران با موضوع برجام است که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

بنابراین، امریکا  دوراه  پیش رو دارد: راه اول نقض برجام و عبور از تعهدات بین المللی اش در این زمینه است که با توجه به مخالفت  صریح اتحادیه اروپا با هرگونه نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت در این خصوص، موضع  امریکا  حفظ برجام؛ اما  تضعیف  ان از درون است. در واقع گزینه مطلوب امریکا در این زمینه در وهله نخست پیوند دادن برجام با موضوع موشکی است. درغیر اینصورت هدف  بعدی امریکا  باز کردن پرونده جداگانه ای شبیه موضوع هسته ای برای توان موشکی ایران است که  برای این کار  به ایجاد اجماع با دیگر قدرت های جهانی نیاز دارد. بیانیه گروه 7 در ایتالیا نیز اقدامی در همین راستا است.

کلیدواژه