واکنش نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات به حکم اشرف غنی در برکناری وی
(last modified Thu, 20 Apr 2017 10:23:23 GMT )
حمل 31, 1396 14:53 Asia/Kabul
  • واکنش نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات به حکم اشرف غنی در برکناری وی

نماینده ویژه رییس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب در واکنش به فرمان برکناری خود تاکید کرد،محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور صلاحیت و قدرت برکناری وی را ندارد.

احمدضیا مسعود در نشست خبری در کابل هشدار داد، اشرف غنی با برکناری وی، افغانستان  را به سمت جنگ داخلی پیش می برد.

وی گفت، هوادارانش آماده انجام هرگونه واکنش در مقابل این اقدام دولت افغانستان هستند اما فعلآ از آنان خواسته شده خونسرد باشند و از طریق رایزنی،  راه حل معقول پیدا شود.

رئیس جمهوری افغانستان  سه شنبه گذشته درفرمانی"احمد ضیا مسعود" نماینده ویژه خود در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را برکنار کرد.

 واکنش مسعود به حکم برکناری خود توسط اشرف غنی نشان می دهد  که نماینده برکنار شده رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب،حاضر به پذیرش این حکم و کناره گیری از مسئولیت خود در دولت وحدت ملی این کشور نیست.

اشاره مسعود به این که رئیس جمهوری افغانستان صلاحیت و قدرت برکناری وی را ندارد،با اتکا به توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی این کشوراست که در ظاهر قدرت بین دو جناح شامل طرفداران اشرف غنی و هواداران عبدالله عبدالله تقسیم شده است.

مسعود که در کارنامه خود معاونت حزب جمعیت اسلامی افغانستان را دارد،خود را در فهرست مدیران ارشد طیف  گروه عبدالله می داند که در چارچوب تقسیم قدرت بین رئیس جمهوری و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی  ،پست نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را بر عهده گرفته است.

به همین دلیل است که مسعود با اشاره به این که اشرف غنی برای برکناری وی با عبدالله مشورت نکرده تاکید دارد که رئیس جمهوری افغانستان قدرت و صلاحیت برکناری نماینده ویژه خود در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را ندارد.

این در حالی است که اشرف غنی در حکم برکناری احمد ضیاء مسعود به اصل ۶۴ قانون اساسی افغانستان اشاره کرده که اختیار عزل و نصب کارمندان ارشد دولتی را به رئیس جمهوری این کشور داده است.

اگر چه این بند از قانون اساسی افغانستان،اختیار عزل و نصب کارمندان ارشد را به رئیس جمهوری این کشور داده است،اما مسعود و طرفداران وی می گویند حکم برکناری نماینده ویژه در امور اصلاحات و حکومتداری خوب بر خلاف توافقنامه تشکیل دولت و تقسیم قدرت بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله است.

در شرایطی که مسعود حکم برکناری خود توسط اشرف غنی را نپذیرفته این نگرانی وجود دارد که تنش سیاسی موجود در دولت و بین اعضای ارشد آن موجب درگیری بین طرفداران آنان شود،مسئله ای که نماینده ویژه برکنار شده  در امور اصلاحات و حکومتداری خوب درباره آن هشدار داده است.

همرمان باصدور حکم برکناری مسعود،ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان هم که اختلافات شدیدی با اشرف غنی دارد ،باردیگر با ادعای این که حکومت این کشور به سوی دیکتاتوری می رود،از رئیس جمهوری افغانستان انتقاد کرد.   

کارشناسان می گویند چنانچه سران دولت وحدت ملی به الزامات استقرار این دولت  مطابق با توافقنامه امضاء شده برای تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان در سال 2014 مبتنی بر تقسیم قدرت توجه نکنند،بی ثباتی سیاسی علاوه بر بحران امنیتی ،این کشور را  وارد چالش های پیچیده ای می کند.