مساله خط دیورند با آنچه بسیاری از مردم افغانستان تصور می کنند تفاوت دارد
(last modified 1396-02-03T09:12:21+00:00 )
ثور 03, 1396 13:42 Asia/Kabul

مساله خط دیورند با آنچه بسیاری از مردم افغانستان تصور می کنند متفاوت است، این خط دو بار از طرف دولت قانونی افغانستان به رسمیت شناخته شده است

عضو سابق کابینه افغانستان گفت: مساله خط دیورند با آنچه بسیاری از مردم افغانستان تصور می کنند متفاوت است، این خط دو بار از طرف دولت قانونی افغانستان به رسمیت شناخته شده و اسناد آن هم به امضا رسیده است.

محمد امین فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: این خط یک بار در کنفرانس راولپندی در سال 1919 بعد از ختم جنگ سوم افغانستان و انگلیس از سوی دولت امان الله خان و بار دیگر در سال 1921 در کنفرانس کابل به رسمیت شناخته شد که در ماده دوم آن به صراحت گفته شده طرفین یعنی هند بریتانیایی و حکومت افغانستان خط دیورند را به عنوان مرز رسمی و قانونی بین دو کشور به رسمیت می شناسند. در شرایط کنونی هم هیچ کشوری حاضر نیست که ادعای مالکیت افغانستان بر آنسوی خط دیورند را بپذیرد.

وی افزود: البته بهتر است برای حل و فصل مساله خط دیورند، در افغانستان لویه جرگه تشکیل شود که در حال حاضر شرایط تشکیل لویه جرگه هم فراهم نیست و فقط امکان برگزاری لویه جرگه اضطراری وجود دارد که در آن صورت هم گمان می رود نمایندگان اکثریت مردم افغانستان خواهان به رسمیت شناخته شدن خط دیورند شوند.

به گفته این کارشناس افغان اگر هم افغانستان از ادعای خود صرفنظر کند و خط دیورند را به رسمیت بشناسد، پاکستان با توجه به مشکلی که با هند بر سر مساله کشمیر دارد می خواهد حکومتی تحت نفوذش در افغانستان بر سر کار باشد تا این حکومت هم به خاطر مساله کشمیر بر هند فشار بیاورد. این مساله نیز برای افغانستان خطرناک است زیرا کشوری مستقل است و نمی خواهد استفاده ابزاری قرار بگیرد.

فرهنگ عنوان کرد: پیامدهای تنش ها بین افغانستان و پاکستان هم ناگوار است، زمانی پاکستان با کمک کشورهایی همچون امریکا و انگلیس گروه هایی مانند القاعده و طالبان را ایجاد کرده و به افغانستان فرستادند اما در درازمدت همین نیروها دوباره به پاکستان برگشته و در آنجا ایجاد مشکل کردند.

این صاحبنظر سیاسی گفت: ظهور گروه های دیگری مانند داعش در سوریه و عراق و فعالیت های گروه های تروریستی در اروپا هم بار دیگر توجهات جامعه جهانی را به سوی افغانستان جلب کرده چنانچه اخیراً مشاور امنیت ملی امریکا سفری به افغانستان داشت و پس از آن به پاکستان و هند هم سفر کرد و مخصوصاً در سفر به پاکستان تاکید کرد که آن کشور باید در مبارزه با تروریست ها جدی باشد.

وی اضافه کرد: هند هم در مذاکرات با امریکایی ها تاکید داشت که باید بر پاکستان برای مقابله با تروریست ها فشار بیاید و لانه های تروریستی در آن کشور نابود شود.

 

کلیدواژه