ثور 04, 1396 13:48 Asia/Kabul

کارشناس افغان: امریکا با پرتاب قوی ترین بمب غیر اتمی در افغانستان حیثیت خود را زیر سوال برد

کارشناس و فعال سیاسی-اجتماعی افغان تاکید کرد: امریکا با پرتاب قوی ترین بمب غیر اتمی در افغانستان حیثیت خود را زیر سوال برد.

بشیر بیژن در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: گروه داعش یک گروه تروریستی و دهشت افکن است که مشکلات زیادی را برای مردم افغانستان ایجاد کرده و نابودی آن خواسته مردم این کشور است اما مبارزه با آن پرتاب بمب ده تنی را توجیه نمی کند.

وی افزود: تعداد نیروهای داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار از سوی نیروهای امریکایی حدود 600 نفر تخمین زده شده بود، کشوری مانند امریکا و متحدینش در برابر یک گروه ششصد نفری راه های دیگری به جز پرتاب قویترین بمب غیر اتمی داشتند که اگر اراده ای برای نابودی داعش وجود می داشت می توانستند از آن راه ها استفاده کنند.

به گفته معاون نهاد خدمتگزاران کابل امریکا با آن همه تجهیزات و توانمندی، اگر نتواند یک گروه ششصد نفری از تروریست ها را از بین ببرد چگونه رقابت ها با کشورهای مختلف مانند کره شمالی، روسیه و برخی کشورهای دیگر را پیش خواهد برد، از اینرو این اقدام از لحاظ حیثیتی برای امریکا مشکل ساز است.

بشیر بیژن عنوان کرد: دیدگاه هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه پرتاب این بمب از سوی امریکایی ها در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار تنها برای از بین بردن داعشی ها نبوده و به نوعی نمایش قدرت امریکا در برابر رقیبانش هم به شمار می رود، با وجود این، امکان نابودی تعدادی از تروریست ها در یک منطقه با امکانات کمتر هم وجود داشت و نیاز به چنین نمایش قدرتی نبود.

این کارشناس افغان گفت: طی سال های اخیر رقابت ها بویژه بین امریکا و روسیه وارد مرحله جدید و جدی شده و شرایطی بوجود می آید که این رقابت ها را جدی تر می کند در حالی که خواست مردم جهان و مردم این کشورها مدنی شدن رقابت ها است و از جنگ و تنش متنفرند، از آن حمایت نمی کنند و دولت ها هم باید رفتارهای خود را از حالت سنتی و تلاش برای بحران سازی به رفتارهای مدرن و رقابت های مدنی تغییر دهند.

بیژن یادآور شد که حوادث چند دهه گذشته در افغانستان محصول رقابت های جهانی بوده و مردم این کشور قربانی این رقابت ها بوده اند، رهبران متعهد به منافع ملی هم وجود نداشته و مردم هم آنگونه که باید، بیدار نبوده اند و هنوز هم از این مردم توسط برخی حلقات داخلی و خارجی استفاده ابزاری

می شود.

وی اضافه کرد: آنچه مهم است اینکه مردم باید بدانند که خودشان باید سرنوشت خود را رقم بزنند، با حلقات قوم گرا همکاری نکنند و منسجم و متحد شوند.

 

کلیدواژه