تلاش عربستان برای همراه کردن مصر با سیاست‌های خود
(last modified 1396-02-04T09:58:26+00:00 )
ثور 04, 1396 14:28 Asia/Kabul
  • تلاش عربستان برای همراه کردن مصر با سیاست‌های خود

«ملک سلمان» شاه عربستان سعودی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر درباره بهبود روابط دو کشور و تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفت و گو کردند.

دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای با اشاره به سفر روز یکشنبه «عبدالفتاح السیسی» به عربستان، هدف از این سفر را مشورت درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی به ویژه مقابله با تروریسم عنوان کرد.
پیش از این دیدار؛ پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهوری مصر 29 مارس گذشته در حاشیه نشست سران عرب در اردن با یکدیگر دیدار و گفت وگو کرده بودند.

روابط سیاسی مصر و عربستان سعودی پس از این که قاهره در مساله سوریه با ریاض همسو نشد، به سمت تیرگی گرائید. عربستان سعودی رای مثبت مصر به قطعنامه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل (10 اکتبر 2016) مبنی بر کمک‌رسانی به مناطق تحت محاصره در سوریه را برنتابید و به آن واکنش منفی نشان داد. این اقدام مصر، در روابط ریاض با قاهره تاثیرگذار بود و در نخستین اقدام، شرکت نفتی «آرامکو» عربستان سعودی اکتبر گذشته، صدور 700 تُن فرآورده نفتی به مصر را متوقف کرد.

پیش از این اقدام؛ دولت مصر دو جزیره «تیران» و «صنافیر» را در دریای سرخ به عربستان سعودی واگذار کرد، اما به سبب مخالفت گسترده مصری‌ها با این اقدام دولت السیسی، دادگاه سرانجام حکم به نفع مردم مصر داد و این اقدام هم به موارد اختلافی مصر و عربستان اضافه شد.

همراه نشدن مصر با عربستان سعودی در جنگ مستقیم در یمن نیز از دیگر موارد اختلافی دو کشور است. پیش از سفر روز یکشنبه «عبدالفتاح السیسی» به ریاض، «احمد العسیری» مسوول نظامی سعودی مدعی شده بود «عبدالفتاح السیسی» دستور اعزام 40 هزار نظامی مصری را برای مشارکت در جنگ زمینی در یمن صادر کرده است. یک مسوول مصری که نامش اعلام نشده است سپس در گفت وگو با شبکه خبری روسیا الیوم گفت: «اظهارات غیرمسوولانه العسیری هیچ پایه و اساسی ندارد و اعزام نیروهای مصر برای مشارکت در جنگ‌های خارج از مرزهای ملی نیاز به قوانین خاص خود را دارد.»

دیدار مجدد رئیس جمهوری مصر و پادشاه عربستان سعودی در ریاض پس از حدود یک‌ماه از دیدار دو طرف در حاشیه نشست سران اتحادیه عرب در اردن، نشان می‌دهد ریاض به همراهی قاهره در سیاست‌های منطقه‌ای خود نیاز دارد. مصر کشوری مهم در جهان عرب است و عربستان سعودی تلاش دارد با همواره کردن آن کشور به تحرکات سیاسی و یکجانبه خود در منطقه از جمله در سوریه و یمن مُهر تایید بزند.

سیاست‌های عربستان سعودی در چند سال اخیر هم در بعد سیاسی و هم در بعد اقتصادی با شکست رو به رو شده است و در چنین شرایطی؛ ریاض تلاش دارد با همراهی دیگران آنان را به سرانجام برساند. جنگ یمن، بیش از پیش عربستان سعودی را نیازمند دیگران کرده است. طولانی شدن جنگ عربستان سعودی در یمن، ریاض را عصبانی و تحقیر کرده است. همزمان با تلاش عربستان سعودی برای یارگیری جدید در جنگ یمن، آمریکا هم اعلام کرده است قصد دارد بمب‌های هدایت شوند در اختیار متجاوزان سعودی قرار دهد.

با توجه به تجربه اقدامات خودسرانه و یکجانبه پیشین دولت عبدالفتاح السیسی در همراهی با عربستان سعودی از جمله در جریان واگذاری دو جزیره به این کشور که خشم مردم مصر را به دنبال داشت، به نظر نمی‌رسد مسیر مشارکت مستقیم مصر در جنگ یمن، مسیر همواری باشد. مردم مصر پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری حُسنی مبارک، سطح جدیدی از تحولات سیاسی را تجربه می‌کنند و دنباله‌رویی کشورشان با کشورهای دیگر به ویژه عربستان‌سعودی را برای مشارکت در صف‌بندی‌های  جدید برنمی‌تابند. 

کلیدواژه