ثور 08, 1396 15:44 Asia/Kabul
  • بیانیه جدید طالبان درباره آغاز دور جدید عملیات بهاری در افغانستان

گروه طالبان با صدور بیانیه ای از آغاز دور تازه عملیات بهاری در افغانستان تحت عنوان"منصوری"،خبر داد.

طالبان در این بیانیه‌ مدعی شد،دلیل نام‌گذاری عملیات بهاری جدید در افغانستان به نام" ملا اخترمحمد منصور" سرکرده سابق این گروه،موفقیت‌های گسترده میدانی طالبان و افزایش شمار تلفات نیروهای امنیتی افغان در دوران رهبری "ملا اختر منصور"، بوده است .
این گروه مدعی شد که عملیات" منصوری" سبب خروج نیروهای خارجی از افغانستان می شود و راه تاسیس حکومت اسلامی در این کشور را فراهم می‌کند.
در این بیانیه آمده است،بر اثر تلاش‌های این گروه در سال‌های گذشته، بخش عمده‌ای از نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان خارج شده و کشورهای غربی نیز بر شکست خود در این کشور اعتراف کرده‌اند.
بیانیه جدید طالبان درباره آغاز عملیات بهاری جدید در افغانستان،حاکی از آنست که حملات این گروه در مناطق مختلف این کشور شدت بیشتری  خواهد گرفت.
پس از حمله تروریستی اخیر طالبان به پایگاه ارتش افغانستان در مزار شریف مرکز استان بلخ که به دلیل میزان تلفات با 140 کشته و دهها زخمی از نظامیان ارتش بی سابقه ترین حمله این گروه به مراکز نظامی لقب گرفت،این گمانه مطرح شد که طالبان در دور تازه حملات خود در این کشور که هرساله با آغاز فصل بهار شروع می شود،قصد دارد بر شدت حملات و اقدامات مرگبار خود بیفزاید.
طالبان که در سال گذشته هم با تشدید حملات خود توانست برخی شهرها و روستاهای افغانستان را برای مدتی کوتاه به اشغال خود در آورد،مدعی است که در دور جدید حملات بهاری خود قصد دارد مناطق بیشتری از این کشور را تحت نفوذ  قرار دهد.

این ادعای طالبان در حالی مطرح شده است که دولت وحدت ملی افغانستان بنا به ملاحظات مختلف از جمله تقویت توان مدیریت نظامی و بکار گماردن افراد با صلاحیت و دارای شایستگی های لازم در رده های فرماندهی ارتش،پس از برخی تغییرات در بین مقامات ارشد ارتش این کشور،این امیدواری را در بین مردم ایجاد کرده که اوضاع امنیتی افغانستان بتدریج و در ماه های آینده بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کند.
منتقدان سیاست های امنیتی دولت افغانستان براین باورند ،اگر چه بخشی از ناامنی ها و گسترش اقدامات تروریستی در این کشور با تجدید نظر جدی در برنامه های ضد افراط گرایی و تغییر در سطوح مختلف فرماندهی ارتش و بکار گماردن افراد دارای صلاحیت های لازم می تواند مهار بشود،اما تداوم اختلاف نظر بین سران دولت وحدت ملی افغانستان موجب ایجاد فضای سه قطبی  در بین نیروهای امنیتی،پلیس و ارتش این کشور شده است.
با توجه به اختلافات بین محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه این کشور،نیروها و مقامات طرفدار آنان در ساختار دفاعی ،امنیتی و انتظامی در ابعاد عملیاتی و تصمیم گیری دچار چند دستگی شده اند و چند قطبی موجود مانع از شکل گیری همکاری اجتناب ناپذیر آنان در مقابله با تهدیدهای فرارو از جمله حملات گروه های تروریستی شده است.
در چنین شرایطی است که به نظر می رسد،دولت افغانستان باید همزمان با تقویت اتاق فکر فرماندهی ارتش و تقویت توانایی عملیاتی نیروها،با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی در سطح سران دولت به همگرایی بیشتر و تسری این رفتار به ساختار دفاعی،امنیتی و انتظامی این کشور برای مقابله موثر با تهدیدهای امنیتی بیاندیشد.         

کلیدواژه