ثور 13, 1396 07:52 Asia/Kabul
  • دیدار رئیس سازمان اطلاعات پاکستان از افغانستان

جنرال "نوید مختار" رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در راس هیاتی وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

این سفر درحالی انجام شد که هفته گذشته "سردار ایاز صادق" رئیس مجمع ملی پاکستان در کابل با مقامات افغانستان دیدارو گفت‌وگو کرد.

در چارچوب دور جدید رایزنی های اسلام آباد با کابل، پس از دیدار"سردار ایاز صادق" با مقامات افغانستان، هیاتی از ارتش پاکستان هم پنج شنبه گذشته عازم آن کشور شد.

هیات ارتش پاکستان به سرپرستی جنرال "بلال اکبر"  با جنرال "طارق بهرامی" سرپرست وزارت دفاع و جنرال " شریف یفتلی" فرمانده ارتش افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

سفر رئیس سازمان اطلاعات پاکستان به افغانستان و هیات همراه که دیدار سومین هیات پاکستانی از کابل در حدود ده روز گذشته است، حاکی ازبرنامه اسلام آباد برای رایزنی های فشرده با مقامات مختلف افغانستان در خصوص کاهش تنش درروابط دو جانبه و بررسی همکاری های مشترک در مبارزه با تروریسم و مسئله صلح است.

سفر جنرال نوید مختار به افغانستان در شرایطی است که رئیس مجمع ملی پاکستان در دیدار ازکابل از راهبرد این کشور برای کمک به احیای گفتگوهای صلح دولت افغانستان با گروه طالبان، خبر داد.

 دیدار سه هیات بلند پایه پارلمانی و نظامی پاکستان از افغانستان در ده روز گذشته نشان می دهد که اسلام آباد از تشدید مناقشه و تنش در روابط خود با کابل بنا به ملاحظات مختلف نگران است.

شاید بزرگترین نگرانی مقامات ارشد سیاسی و نظامی پاکستان از ادامه تنش در مناسبات خود با افغانستان، تاثیر این مسئله برتعمیق برداشت های منفی منطقه ای و فرامنطقه ای درباره سیاست های اسلام آباد در قبال کابل باشد.

پاکستان که همواره از سوی کابل به در پیش گرفتن سیاست های دو گانه در قبال جنگ و صلح در افغانستان متهم  است، از سوی قدرت های غربی به خصوص آمریکا با فشارهای بسیاری برای تغییر سیاست های خود در خصوص تحولات افغانستان و به خصوص روند صلح در این کشور مواجه است.

این گمانه مطرح است که در سفر چندی پیش مشاور امنیت ملی آمریکا به پاکستان، وی به مقامات این کشور درباره عدم همکاری اسلام آباد در قبال برنامه آشتی ملی و برقراری صلح در افغانستان هشدار داده است.

پاکستان نگران آنست که با انتقال شرایط پر تنش در مناسبات این کشور با آمریکا از دوره اوباما به ترامپ، اسلام آباد به دلیل رویکردهای شتابزده رئیس جمهوری این کشور با  فشارهای بیشتری از سوی کاخ سفید مواجه بشود.

آمریکا که موفقیت برنامه آشتی ملی در افغانستان و بازگشت گروه طالبان به روند صلح در این کشور را، تنها راه نجات خود از باتلاق افغانستان می داند، عدم همکاری پاکستان با این مسئله را تحمل نمی کند و ممکن است فراتر از اعمال محدویت در کمک های مالی و نظامی، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه این کشور در نظر بگیرد.       

به همین دلیل است که مقامات ارشد سیاسی و نظامی پاکستان تصمیم گرفته اند در دوره جدید همکاری با آمریکا، با کمک به احیای مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان، اعتماد کابل و واشنگتن را در چارچوب منافع بلند مدت اسلام آباد بدست آورند.  

رایزنی های فشرده سه هیات پاکستانی در کمتر از دو هفته اخیر، ضمن تلطیف فضای پرتنش در مناسبات این کشور با افغانستان، اعتماد کابل به نقش اسلام آباد  را دراحیای مذاکرات صلح گروه طالبان با دولت افغانستان از طریق کسب انتظارات و دیدگاه های مقامات افغان در این زمینه، فراهم خواهد کرد.    

کلیدواژه