ثور 18, 1396 08:06 Asia/Kabul
  • کناره گیری جنرال دوستم از ریاست حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان

جنرال عبدالرشید دوستم رئیس حزب جنبش ملی افغانستان از این سمت، کناره گیری کرد.

بدنبال این تصمیم، "باتور دوستم" فرزند جنرال عبدالرشید دوستم سرپرست حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان شد.

هواداران حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در مراسمی نمادین باتور دوستم را به عنوان سرپرست این حزب انتخاب و معرفی کردند.

 گفته می‌شود باتور دوستم نیز مانند پدرش جنرال دوستم در میان اقوام ازبک شمال افغانستان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

برخی منابع در شمال افغانستان  می‌گویند پس از تیره شدن روابط میان محمد اشرف‌غنی رئیس جمهوری افغانستان وجنرال دوستم، معاون اول وی، دوستم قصد دارد با انتخاب پسرش به عنوان سرپرست حزب زمینه‌ای را فراهم کند تا وی جانشین پدرش در ارگ ریاست‌جمهوری شود.

کناره گیری جنرال دوستم از ریاست جنبش ملی اسلامی افغانستان که شخصیت برجسته  نظامی و سیاسی در چند دهه اخیر این کشور محسوب می شود، شاید نقطه عطف زندگی سیاسی وی باشد.

جنرال دوستم که در شمال افغانستان ازپایگاه اجتماعی و پشتوانه مردمی بسیاری برخوردار است، در انتخابات پیشین ریاست جمهوری این کشور در سال 2014 از محمد اشرف غنی حمایت کرد.

دوستم توانست آرای ازبک ها و بخشی از ترکمن ها را در سبد آرای غنی در رقابت با عبدالله عبدالله رقیب وی در انتخابات قبلی ریاست جمهوری قرار دهد.

 به همین دلیل و بنا به تجربه سالها فعالیت سیاسی و نظامی  جنرال دوستم بود که محمد اشرف غنی،وی را به سمت معاون اول رئیس جمهوری منصوب کرد.

البته روابط و مناسبات غنی و دوستم به خصوص از سال  گذشته، با تنش های بسیاری مواجه شد.

این تنش ها تا حدی پیش رفت که جنرال دوستم، رئیس جمهوری افغانستان را به قبضه کردن تمام امور اجرایی کشور متهم کرد.

همزمان با این مناقشه ها بین دوستم و غنی، مطرح شدن پرونده شکایت احمد ایشچی معاون سابق حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان از معاون اول رئیس جمهوری این کشور به دلیل بدرفتاری جنسی و خشونت علیه وی، موجب شد تا موقعیت سیاسی و اجتماعی دوستم هم در بین مردم افغانستان تا حدودی متزلزل بشود.

کارشناسان می گویند، مجموعه شرایط ایجاد شده برای دوستم از جمله پرونده شکایت احمد ایشچی و تنش های معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با محمد اشرف غنی دو دلیل عمده تصمیم جنرال دوستم برای کناره گیری از ریاست حزب جنبش ملی اسلامی این کشور بوده است.

برخی منابع در این حزب می گویند، تنش دوستم با غنی و فراهم نشدن شرایط لازم برای معاون اول رئیس جمهوری افغانستان به منظور کسب سهم مورد انتظار حزب جنبش ملی اسلامی از قدرت سیاسی موجب انتقادهایی از دوستم شده بود.

منتقدان وی گفته اند، دوستم نتوانست سهمی متناسب با تلاش های حزب جنبش ملی اسلامی برای پیروزی غنی در انتخابات قبلی ریاست جمهوری برای این گروه در قوه مجریه افغانستان، کسب کند.

به همین دلیل این گمانه وجود دارد که دوستم با توجه به وجود احتمال برکناری وی توسط اشرف غنی و حتی تشدید فشارها برای کناره گیری وی از سمت معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، با کناره گیری از ریاست حزب جنبش ملی اسلامی ضمن پذیرش موضع منتقدان، زمینه را برای انتخاب فرد دیگری از این حزب توسط غنی درمناصب عالی دولتی و افزایش سهم این گروه در قدرت اجرایی را فراهم کرده است.     

کلیدواژه