ثور 19, 1396 10:09 Asia/Kabul
  •  ادعای پنتاگون در جهت تهدید نشان دادن توان نیروی دریایی ایران

به گزارش برخی منابع خبری ، وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون " اعلام کرد نیروی دریایی ایران اقدام به  شلیک آزمایشی یک اژدر سریع السیر  کرده و از آنجا که این اقدام نشان از پیشرفت این کشور در تولید اژدر دارد نگران کننده است. 

مقام های پنتاگون گفته اند شلیک آزمایشی در آب های قلمرویی ایران انجام شده و با هیچ یک از پروتکل های بین المللی در تناقض نیست با این حال پیشرفت ایران در زمینه ی تولید اژدرهای قدرتمند که سرعتی بالغ بر 250 کلیومتر در هر ساعت دارند نگران کننده است. 
جمهوری اسلامی ایران ‌ در محیط پیرامونی خود با تهدید های گسترده ای مواجه است  و بخش اصلی  این تهدید ها ناشی از حضور نظامی امریکا  منطقه است . با این  حال امریکا  مدعی است که  توانمندی های دفاعی ایران  تنش‌ها را افزایش می دهد  وموجب لطمه زدن به ثبات در منطقه می شود . این حاشیه سازی ها ،پیوسته با رفت و امدهای مقام های امریکا و انگلیس به منطقه افزایش یافته است  .جمهوری اسلامی ایران اما بی اعتنا به این فضا سازی ها و با توجه به سطح تهدید ها و با در نظر گرفتن الزامات دفاعی و اولویت ها ، راهبرد دفاعی خود را بر مبنای ارتقای قدرت بازدارندگی تنظیم کرده است .این راهبرد در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه و جلوگیری از تجاوز و ماجراجویی های احتمالی ازسوی هر متجاوزی در منطقه است. در این راستا ایران در چار چوب حقوق بین الملل و براساس ضرورتهای دفاعی  توانمندی های خود را در همه عرصه های دفاعی از جمله در آبهای  خلیج فارس و دریای عمان  بهبود بخشیده است.

مرکزامریکایی مطالعات استراتژیک بین‌الملل ، چندی قبل نوشت سامانه  های دفاعی دریایی و هوایی  ایران، این کشوررا قادر می‌ سازند با تهدید جنگنده‌های دشمن بر فراز خلیج فارس حالت تهاجمی به خود گرفته و توازن نظامی منطقه‌ای را دگرگون سازد.

این اندیشکده مطالعاتی در بخش دیگر این گزارش با اشاره به برگزاری رزمایش دفاع هوایی ایران در تاریخ 28 دسامبر سال 2016 افزود  ؛ "...رشد قابلیت‌های دفاع هوایی و موشکی این امکان را به ایران می‌دهد تا آزادی عمل آمریکا را در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان کاهش دهد ..."

حضور مقتدرانه ایران در آب‌های خلیج‌فارس اما هیچگاه  یک تهدید برای منطقه نبوده است . راهبرد امنیتی و نظامی  جمهوری اسلامی ایران در واقع در راستای  صیانت از امنیت  ایران و منطقه است . جمهوری اسلامی ایران دارای حدود 2000 کیلومتر مرز دریایی در جنوب است که  به تبع آن دارای موقعیتی  ژئوپلیتیکی است. 

بدیهی است حضور گسترده  آمریکا در آب‌های منطقه خلیج فارس و بسیاری دیگر از مسائل  که تهدید کننده امنیت و ثبات  جمعی منطقه است ،ایجاب می‌کند  که تحرکات و تهدید های  بیگانگان در منطقه  با حساسیت رصد شود. به ویژه آنکه حضور امریکا در محیط امنیتی  منطقه  در ماه های اخیر سبب تنش و نگرانی های جدی امنیتی شده است  .با توجه به  این تهدید ها؛  نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تجربیات هشت سال دفاع مقدس و با داشتن ظرفیت بالای قدرت و توانمندی، اکنون  در جایگاه نیرویی راهبردی است  وبا حضوری  مقتدرانه ، در حفظ امنیت از کرانه های خلیج فارس و دریای عمان تا اقیانوس هند، نقش کلیدی  دارد.

نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نشان داده که به عنوان مولفه ای موثر در تثبیت امنیت منطقه با اقتدار کامل  ایفای نقش نموده و برای  حفاظت ازامینت  منطقه ازآمادگی کامل برخوردار است .  در این چار چوب  دکترین دفاعی و نظامی ایران تدوین شده است  و ایران برای ارتقای سطح  امنیت  و حفظ قدرت با زدارندگی در برابر تهدید ها از هیچ کشوری اجازه نمی گیرد.

کلیدواژه