پاکستانی ها همواره آغازگر جنگ و درگیری در نقاط مختلف مرزی با افغانستان بوده اند
(last modified Tue, 09 May 2017 07:48:05 GMT )
ثور 19, 1396 12:18 Asia/Kabul

پاکستانی ها همواره در نقاط مختلف مرزی با افغانستان آغازگر جنگ و درگیری بوده اند و مشکلات زیادی هم ایجاد کرده اند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: پاکستانی ها همواره در نقاط مختلف مرزی با افغانستان آغازگر جنگ و درگیری بوده اند و مشکلات زیادی هم برای افغان ها ایجاد کرده اند.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به درگیری اخیر پیش آمده میان نیروهای مرزی پاکستانی و افغان در مرزهای مشترک قندهار با پاکستان گفت: این درگیری از سوی پاکستانی ها آغاز شده هرچند که آن ها ادعا کرده اند افغان ها آغازگر درگیری بوده اند.

وی افزود: در سفر هیات پاکستانی به افغانستان و دیدار اعضای آن با مقامات افغان رئیس جمهور غنی مطالبی را عنوان و تاکید کرد: تا زمانی که پاکستانی ها دست از برنامه های خشونت آمیز خود بر ندارند و لانه های تروریست ها را در داخل کشور خود هدف قرار ندهند با پاکستانی ها گفت و گو نخواهد کرد، به دنبال این مساله پاکستانی ها درگیری را در مرزهای خود با قندهار برنامه ریزی کردند که در نتیجه دو تانک آن ها به آتش کشیده شد و در نهایت ادعا کردند که درگیری از سوی افغان ها آغاز شده است.

این کارشناس افغان با یادآوری اینکه دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری و تعرض به خاک کشور مقابل متهم می کنند، اظهار داشت: پاکستانی ها نه تنها در قندهار جنگ را آغاز کردند بلکه از مدتی پیش مناطق مرزی در ولایت کنر در شرق افغانستان را هم هدف حملات توپخانه ای قرار داده اند که در نتیجه آن تعداد زیادی از افغان ها کشته و زخمی شده اند.

به گفته نهضت یار پاکستانی ها همواره به دنبال مختل کردن اوضاع و بهره برداری از آن به نفع خود هستند به گونه ای که گاهی موضوع خط دیورند را مطرح می کنند، گاهی هم مرزهای مشترک بین دو کشور را مسدود می کنند و بصورت کلی اقدامات عجیبی انجام می دهند که این اقدامات نه تنها علیه افغان ها بلکه در مرزهای مشترک شان با هندوستان هم انجام می شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: از زمانی که فشارهای جامعه جهانی علیه پاکستان بیشتر شده، پاکستانی ها می خواهند تروریزم را در منطقه گسترش و دامنه نفوذ آن را وسعت دهند در این میان دچار حالت سراسیمگی هم شده اند و دست به هر اقدام عجیبی می زنند.

نهضت یار همچنان خاطرنشان کرد: تلاش هایی از سوی برخی گروه ها و کشورهای غربی هم وجود دارد که پشتون های دو سوی مرز افغانستان و پاکستان را در کنار هم قرار داده و یک دولت مستقل ایجاد کنند، چنانچه چنین تلاش هایی در مورد بلوچ ها هم وجود دارد که هدف غربی ها کوچک کردن کشورهای اسلامی است. پاکستان و افغانستان هم هر دو می خواهند خود را از این مشکل و اینگونه برنامه ها نجات دهند اما یکدیگر را مسوول مشکلات ایجاد شده می دانند در حالیکه منابع اصلی مشکل و فساد غربی ها هستند.

وی اضافه کرد: سران افغانستان و پاکستان کاملاً مستقل نیستند و وابستگی هایی به غربی ها دارند و در حالیکه مردمان دو کشور از جنگ و درگیری خسته شده اند مقامات چندان به فکر پایان جنگ و درگیری ها نیستند.

 

کلیدواژه