کنفرانس اسلامی-آمریکایی؛ توطئه ای صهیونیستی
(last modified 1396-02-26T07:35:15+00:00 )
ثور 26, 1396 12:05 Asia/Kabul
  • کنفرانس اسلامی-آمریکایی؛ توطئه ای  صهیونیستی

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا حدود یک هفته دیگر (2 جوزا )از عربستان دیدار خواهد کرد . همزمان با این سفر قرار است نشست مشترکی هم با سران شماری از کشورهای عربی و اسلامی در ریاض برگزار شود .

«سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان با ارسال دعوت نامه‌هایی به سران 17 کشور از آنان برای سفر به ریاض و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ، دعوت کرده است . 

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری ؛ این تحرکات  را یک توطئه صهیونیستی دانست و تاکید کرد عربستان با توجه به روابطی که با تل آویو دارد، با قرار دادن نام دیگر بر این نشست، سعی می‌کند سرپوشی بر این رابطه بگذارد. در همین راستا و پیش از انجام این سفر ، خبرهایی در مورد برنامه کاری ترامپ در عربستان فاش شده است. گفته می شود در جریان این دیدار قرار است بزرگترین توافق نظامی تاریخ آمریکا به امضا ترامپ و محمد بن سلمان برسدارزش این قرارداد نظامی ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است .علاوه براین  هزینه ساخت یکی از  بزرگترین پایگاه های دائمی جدید ایالات متحده در اردن و برنامه پنتاگون برای استقرار ۱۰۰۰ نیروی دیگر در سوریه علاوه بر ۹۰۰ نیروی عملیات ویژه مستقر در این کشور نیز با دلارهای نفتی عربستان صورت خواهد گرفت که به بازار نظامی آمریکا برمی گردد. . در واقع  سال هاست  که عربستان به یک گاو شیرده برای آمریکا تبدیل شده و این  تعبیری دقیق است . در همین خصوص یکی از مقام های کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود به رویترز اعلام کرد توافق مذکور در یک دهه آینده ممکن است از ۳۰۰ میلیادر دلار هم فراتر برود. شاید به ظاهر اینگونه به نظر برسد که با فروش و انتقال این حجم از تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا به عربستان،  توانمندی های نظامی اسرائیل  تحت  تاثیر قرار خواهد گرفت . اما در جهت رفع هر گونه نگرانی از این بابت نیز برخی منابع اظهار کرده اند  که  رژیم آل سعود به لابی صهیونیستی تعهد داده که هیچ‌گاه این سلاح‌ها علیه اسرائیل استفاده  نخواهد شد. دونالد ترامپ در سفرش به عربستان اهداف  مهم دیگری را نیز پیگیری می کند که از جمله انها جلب موافقت  کشورهای عربی برای اجرای  طرح ریاض در خصوص  تقسیم یمن به دو بخش شمالی و جنوبی است .این مسئله از اهمیتی استراتژیک در منطقه برخوردار است زیرا هدف این  توطئه تسلط کامل بر تنگه باب المندب است . این وضعیت در حالی است که روزنامه ایندیپندنت در شماره اخیر  خود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان، را خطرناک ترین مردان جهان توصیف کرده است.
در چنین فضایی قراین نشان می دهند که  فصل جدیدی از روابط سیاسی - اقتصادی و نظامی میان امریکا ، عربستان ، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی آغاز شده است   . مجموعه این اهداف  دیدار ترامپ از عربستان را در ابعاد مختلف  از اهمیت بالایی برخوردار کرده و شاید بتوان گفت که هدف اصلی این دیدار ایجاد  تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه است . در واقع سود جویی آمریکا از عربستان فقط مربوط به فروش تسلیحات به این کشور نمی شود بلکه مقامات واشنگتن تلاش هایی را نیز برای استفاده ابزاری از  ریاض در تغییر معادلات منطقه ای شروع کرده اند .ازاینرو حرکت تازه  عربستان و آمریکا می تواند تاثیرات بلند مدتی  در حوزه معادلات امنیتی و راهبردی منطقه داشته باشد. عربستان اکنون بدنبال فرصت سازی برای  سیطره بر منطقه است وبرای رسیدن به این هدف  حاضر به انجام هر توطئه ای است .