ثور 30, 1396 11:01 Asia/Kabul
  • انتخاب ایران بعنوان رئیس کمیسیون سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

«علیرضا جهانگیری» سفیر تهران در هلند و نماینده ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نوزدهمین نشست کمیسیون این سازمان، با اجماع اعضاء کمیسیون محرمانه، ریاست این گروه را بر عهده گرفت. جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز در فوریه 2016 ریاست گروه آسیایی سازمان منع سلاح های  شیمیایی (OPCW ) در لاهه را عهده دار شده بود .

کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی به عنوان مهمترین معاهده بین المللی منع تولید و انباشت سلاح های کشتار جمعی  و شیمیایی در سال 1994 درپاریس به تصویب نمایندگان کشورهای مختلف جهان رسید و از سال 1997 لازم الاجرا شدسازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی به عنوان نهاد اجرایی و نظارتی این کنوانسیون ؛فعالیت های گسترده ای را در زمینه بازرسی، نظارت و دوره های آموزشی در کشورهای عضو به انجام رسانده است.

ایران از سلاح های شیمیایی اهدایی غرب  به صدام در دوران جنگ ، متحمل آسیب های سنگین شد . 
رژیم جنایتکار صدام طی سال‌های جنگ تحمیلی علیه ایران بارها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.سابقه اولین حمله ثبت شده شیمیایی عراق به / ژانویه 1981 / بازمی‌گردد . از آن تاریخ تا پایان جنگ، نیروهای عراقی طی بیش از ۳۵۰۰ بار بمباران شیمیایی بیش از یکصد هزار ایرانی را در شهرها و مناطق مرزی و نیز در جبهه های جنگ تحمیلی شهید و مصدوم کردند . وجود بیش از یکصد هزار مصدوم شیمیایی و هزاران قربانی سلاح های شیمیایی  در ایران نشان از جنایاتی  دارد که بخاطر استفاده ازسلاح های شیمیایی و تعلل مجامع بین المللی دراین زمینه رخ داد. در پی استفاده  گسترده ازسلاح‌های شیمیایی در جنگ تحمیلی عراق علیه  ایران، جامعه جهانی به ضرورت مقابله با این پدیده شوم پی برد و کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را تصویب کرد. استفاده از سلاح شیمیایی مغایر پروتکل  ژنو است و هرگونه استفاده از سلاحهای شیمیایی صریحا" منع شده است ؛‌اما سازمان ملل و شورای امنیت در این زمینه دو گانه برخورد می کنند . اسنادی که طی  سال‌های پایانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پس از آن  منتشر شد نشان داد  در مجموع 207 شرکت اروپایی از جمله هلند، آلمان و فرانسه به رژیم بعث صدام سلاح و کشتار جمعی فروختند. متاسفانه  امروزنیز  کشورهایی  مثل بریتانیا و کانادا و امریکا انواع سلاح های ممنوعه مانند بمب های فسفری و یا سلاح های شیمیایی  را در اختیار گروه های تروریستی در سوریه و رژیم های جنایتکاری همچون عربستان قرار می دهند .بدیهی است تا زمانیکه این دو گانگی ها و تضادها  ادامه داشته باشد ؛ جهان روی ارامش نخواهد دید .از اینروست که  جمهوری اسلامی ایران اهمیت مضاعفی برای  اجرای  کنوانسیون  منع سلاحهای شیمیایی  قائل  است. تعهد ایران به کنوانسیون و همکاری با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی  در واقع  بیانگر موضع صریح وشفاف ایران در این باره است .  ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی از پیشگامان تهیه و تدوین این کنوانسیون و از جمله مؤثرترین و فعال‌ترین کشورهای جهان در مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های شیمیایی بوده است. انتخاب  نماینده ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نوزدهمین نشست کمیسیون  این سازمان  به ریاست این گروه فرصتی دیگری است  تا جمهوری اسلامی به تلاش هایش در راستای اجرایی شدن کامل تعهدات بین المللی دراین زمینه  ادامه دهد .