توانمندی های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی جامعه مهاجر افغان باید بیشتر معرفی شود
(last modified Sat, 20 May 2017 09:49:09 GMT )
ثور 30, 1396 14:19 Asia/Kabul
  • توانمندی های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی جامعه مهاجر افغان باید بیشتر معرفی شود

توانمندی های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی جامعه مهاجر افغان باید بیشتر معرفی و زمینه های تعاملات بین دو کشور ایران و افغانستان فراهم شود

فعال اجتماعی-فرهنگی ایرانی تاکید کرد: توانمندی های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی جامعه مهاجر افغان باید بیشتر معرفی و زمینه های تعاملات بین دو کشور ایران و افغانستان در این حوزه ها فراهم شود.

حسین سوختانلو دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مشهد اظهار داشت: از سال ها قبل با جامعه مهاجر افغان و نخبگان مهاجر در ارتباط بوده و توانمندی های خوبی را در آن ها سراغ دارد که باید معرفی شوند و در جهت استفاده از آن با آن ها همکاری شود.

این کارشناس حوزه مطالعات راهبردی افزود: در حال حاضر در مجموعه ای با حضور تعدادی از فعالان مهاجرین افغان ساکن تهران همکاری دارد که فعالیت های آموزشی در قالب مدرسه ای تحت نام "فرهنگ" با مدیریت نادر موسوی که از فعالان فرهنگی مهاجر است برای دانش آموزان مهاجر افغان دارد، مجله ای تحت عنوان "کودکان آفتاب" ویژه کودکان فارسی زبان بویژه کودکان افغانستانی داخل ایران را به چاپ می رساند و فعالیت های فرهنگی اجتماعی از این قبیل دارد.

وی افزود: این مجموعه امسال نمایندگی انتشارات "تاک" را در جشنواره بین المللی کتاب تهران داشت که بیش از شصت عنوان کتاب عرضه شد که بسیاری از آن ها برنده جوایز معتبر ادبی بودند.

به گفته سوختانلو همکاریان وی فراخوان هایی مانند نامه های صلح (نامه به طالبان) داشتند که 12 هزار نامه جمع آوری شد و یا در جشنواره "دست های کوچک دعا" شرکت کرد که 6 هزار نامه جمع آوری شد و کودکان افغان رتبه های خوبی را هم کسب کردند، چند مجموعه هم در حال جمع آوری است که در یکی از مجموعه ها کودکان مهاجر نامه به طالبان می نویسند، یک مجموعه هم نامه به مردم ایران است.

این فعال فرهنگی-اجتماعی ایرانی همکار با مجموعه های مهاجرین افغان عنوان کرد: مجموعه اول "نامه های صلح" در قالب کتاب به چاپ رسیده که در نمایشگاه کتاب عرضه شد و در آینده نزدیک رونمایی می شود. در نمایشگاه کتاب تهران هم تعداد زیادی از خوانندگان ایرانی که نویسندگان افغان را می شناختند پیگیر بودند که چه کتاب های جدیدی از آن ها به چاپ رسیده است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: در دوره هفده ساله مدرسه "فرهنگ" هزاران کودک مهاجر افغان آموزش دیده اند و صدها معلم هم تربیت شده اند و علاوه بر سازمان های جمهوری اسلامی ایران با برخی از سازمان های مردم نهاد خارجی نیز ارتباط وجود داشت که به عنوان مثال اگر تحقیقاتی در حوزه مهاجرین انجام می شده در فراهم آوری اطلاعات و داده ها همکاری کرده است.

سوختانلو یادآور شد که در نظر است فعالیت های فرهنگی مجموعه همکارش در آینده گسترش پیدا کند و علاوه بر بخش کودک و نوجوان حوزه بزرگسالان مهاجر و ایرانی را هم بویژه در بخش ادبیات داستانی در بر بگیرد.

وی اضافه کرد: مردم ایران و افغانستان دارای مشترکات فراوان و هم زبان هستند و ارتباطات خوبی هم بین آن ها برقرار است، در عین حال نخبگان جامعه مهاجر افغان و توسعه توانمندی های کودکان و جوانان مهاجر باید بیشتر به ایران و دنیا معرفی شوند.

 

کلیدواژه