اختلافات و تنش ها میان سران حکومت وحدت ملی و علنی کردن آن توجیهی ندارد
(last modified 1395-05-25T05:40:12+00:00 )
اسد 25, 1395 10:10 Asia/Kabul

اختلافات و تنش ها میان سران حکومت وحدت ملی قابل پذیرش نیست و آنان نباید سرنوشت کشور را به بازی بگیرند

عضو سابق کابینه افغانستان تاکید کرد: اختلافات و تنش ها میان سران حکومت وحدت ملی و علنی کردن آن هیچ توجیهی ندارد و مردم حق دارند از آن ها بخواهند که سرنوشت کشور را به بازی نگیرند.

دکتر محمد امین فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: منشاء این اختلاف نظرات در تشکیل حکومت وحدت ملی است که دو سال قبل بدون احترام به آراء مردم بصورت مصلحتی بوجود آمد و قدرت را بین خود تقسیم کردند.

وی یادآور شد که در آن زمان استدلال می شد که برای برون رفت از بحران این مساله را پذیرفتند اما فراموش کردند که هسته یک اختلاف نظر در آینده گذاشته می شود که طی این دو سال اختلاف نظرات انباشته شد و بدون اینکه به فکر حل آن ها در مقاطع زمانی مربوط به خود باشند و به تفاهم برسند لجاجت کردند که بالاخره کاسه صبر یکی از آن ها لبریز شد و از اختلافات جدی و وجود دیکتاتوری در داخل نظام پرده برداشت.

به گفته این صاحبنظر سیاسی حال که سران حکومت وحدت ملی علیه یکدیگر اظهار نظراتی دارند نمی توان به راحتی قضاوت کرد که کدام طرف واقعیت ها را مطرح می کند اما می توان چنین نتیجه گرفت که در داخل نظامی که باید اوضاع سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور و مردم را رو به بهبود ببرد اختلافات آنقدر جدی است که نه تنها این اهداف برآورده نمی شود بلکه روز به روز جایگاه خود را هم در بین مردم از دست می دهد.

محمد امین فرهنگ تاکید کرد: چنین اختلافات و تنش هایی میان سران حکومت وحدت ملی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و مردم حق دارند به آن ها بگویند که نمی توانند با اختلافات خود سرنوشت کشور و ملت را به بازی بگیرند.

این کارشناس افغان گفت: نتایج منفی این مسایل کاملاً آشکار است چنانچه امروز در بیشتر ولایات افغانستان جنگ جریان دارد و در صورتی که در پایتخت چنین وضعیتی حاکم باشد توان دفاعی کشور کاهش می یابد و دشمنان افغانستان و از جمله برخی کشورهای خارجی که در امور این کشور دخالت می کند فرصت پیدا می کنند که فعالیت های خود را افزایش دهند.

وی همچنان یادآور شد که کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان هم در پیش است و حکومت این کشور باید دستاوردهای خود را در بخش های سیاسی و اقتصادی ارایه کند که با وضعیت کنونی موفق به این اقدام نخواهد شد و بصورت کلی اگر وضعیت به همین منوال پیش برود پیامدهای ناگواری را شاهد خواهیم بود.

آقای فرهنگ گفت در آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان توافق شد که پس از دو سال لویه جرگه قانون اساسی دایر و در مورد تغییر نظام سیاسی کشور و تبدیل سمت رئیس اجرایی به صدراعظم تصمیم گیری می شود اما دو سال گذشته و اوضاع وخیم تر شده و مشخص نیست که آیا در چنین شرایطی امکان برگزاری لویه جرگه فراهم می شود یا خیر ضمن اینکه انتخابات شوراهای ولسوالی ها که اعضای آن عضو لویه جرگه هستند نیز، برگزار نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر راه برون رفت از بحران و مشکلات این است که سران حکومت وحدت ملی افغانستان دست از لجاجت بردارند، باهم توافق کنند، خائنین را از خود دور کنند و مسایل قومی و منطقه ای را کنار بگذارند.

 

کلیدواژه