جوزا 03, 1396 09:37 Asia/Kabul
  • رایزنی های  دبیرشورای امنیت ملی ایران در  روسیه ؛ تاکید بر  اجرای توافق های امنیتی

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز سه شنبه در مسکو دیدار و بر اجرای توافق های امنیتی میان دو کشور تاکید کردند.

 این دیدار پیش از برگزاری نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم همپیمان سوریه در شهر «زاویدووا»، شمال مسکو برگزار شد.

 در نشست امنیتی روسیه هیات های بیش از 100 کشور جهان شرکت دارند .در رایزنی ها ی دیروز شمخانی در حاشیه این نشست  روند همکاری های  ایران و روسیه  در حوزه مبارزه با تروریسم و ضرورت تداوم رایزنی های مشترک در منطقه بر رسی  شد .

همکاری ایران  ایران و روسیه  ، بویژه در چار چوب توافق سه جانبه ایران- روسیه و ترکیه در مسکو  نقطه  عطفی در این روند ایجاد کرد . اکنون نیز در ادامه این تلاش ها و به  ابتکار جمهوری اسلامی ایران و روسیه اولین نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم همپیمان سوریه در جریان این سفر  برگزار شد .راهبرد مشترک ایران و روسیه حفظ  اتش بس در سوریه به استثنای مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی است .این اقدامات  از سوی دمیستورا نماینده سازمان ملل درامور سوریه موفق  و حرکتی رو به جلو در جهت حل بحران سوریه ارزیابی شد  و امیدها در باره کاهش تنش و بازگشت ثبات پایدار به کشور سوریه را افزایش  داده است.

مبارزه با تروریسم از اهمیتی در سطح جهانی برخوردار است .  چرا که  تروریسم مرز  نمی شناسد و وقایع تروریستی از پاریس تا منچستر و میرجاوه   جملگی اقداماتی محکوم و مذموم هستند و تروریسم تهدید کننده امنیت جهانی است  . به همین علت ضرورت حفظ منافع  جمعی ایجاب می کند   که مبارزره با تروریسم  در چار چوبی  از همکاری  های  مسوولانه بین‌المللی انجام شود. در چنین صورتی می توان گفت که مشارکت در مبارزه با تروریسم  تاثیر گذار است   . بدیهی است  که نمی توان در مقابل  معدودی از کشورها  که  منافع بین‌المللی  را بخاطررسیدن به اهداف خود زیر پا می گذارند، بی تفاوت بود زیرا ادامه این روند به زیان امنیت جهانی است .نشست مسکو در شرایطی برگزار می شود که دو روز پیش از آن  همزمان با سفر ترامپ به ریاض نشست کشورهای عربی اسلامی و امریکا به ابتکارعربستان بر گزار شد . اما این دو نشست  ازجنبه اهدافی که دنبال می شود از  تفاوت  های فاحشی برخوردارند .سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری در مسکو در پاسخ به سوالی در مورد نتایج نشست سران کشورهای عربی و اسلامی با آمریکا در ریاض  هشدار داد و گفت  با روش‌ هایی که به جای یکپارچه کردن سوریه، به تقسیم سوریه بر اساس امور طائفه‌ای می‌پ‍ردازد، حل مساله سوریه غیرممکن می‌شود.

شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران  نیز در نشستی خبری  در مسکو در این باره گفت ؛برخی کشورهای حامی تروریسم در منطقه با استفاده از درآمدهای نفتی، خاورمیانه را به انبار سلاح های غربی تبدیل و ناامنی و خشونت را گسترش می دهند شمخانی با اشاره به این که امنیت ملت ها و کشورها بر افزایش مشارکت در تعیین نظام ها و ساختارهای سیاسی استوار است تصریح کرد ؛جهان بیش از همیشه نیازمند دور شدن از دیدگاه ها و اقدام های خشونت بار وافراط گرایانه است .اقدامات مستمر نظامی و سیاسی واقعی ضد تروریسم ، در چند ماه اخیر آثار  خود را با آزاد سازی مناطق تحت سیطره تروریست ها  در سوریه و عراق  نشان داده است . ناظران سیاسی علت اصلی افزایش تحرکات و حملات کور تروریست های داعش در مناطق مختلف و تلاش سازمان یافته حامیان تروریسم تکفیری برای حفظ توان روحی و عملیاتی تروریست ها را ناشی از شکست های مکرر آنها  می دانند.