وضعیت جاری در افغانستان محصول عملکرد دو تیم بر سر قدرت است
(last modified Mon, 15 Aug 2016 07:19:21 GMT )
اسد 25, 1395 11:49 Asia/Kabul

وضعیت جاری در افغانستان و اختلاف نظرات سران حکومت محصول عملکرد و ناهماهنگی های دو تیم بر سر قدرت است

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: وضعیت جاری در افغانستان محصول عملکرد و ناهماهنگی های دو تیم بر سر قدرت در این کشور است.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این دو تیم که هر یک است که ادعای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری را داشتند و در نهایت بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیدند، نتوانستند اختلافات را کنار گذاشته و برای خارج کردن کشور از بحران و مشکلات کار کنند.

رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان گفت: فساد اداری و مالی گسترده، دخالت های خارجی ها، تقویت مخالفان مسلح از سوی دشمنان در نقاط مختلف بویژه شمال و جنوب افغانستان نشان می دهد که حکومت نه تنها نتوانسته گامی در جهت رفع مشکلات بردارد بلکه اختلافات جدی هم در درون آن وجود دارد.

وی افزود: این دو تیم به هیچ وجه با هم هماهنگی و همکاری نداشتند و بویژه گروهی که در اطراف رئیس جمهور قرار دارد با وجود اینکه وی سابقه جهاد ندارد و دارای دیدگاه های خاصی هم می باشد حکومت را قبضه کرده اند و به هیچ چیز دیگر جز مسایل قومی اتکا ندارند. آن ها مجاهدین را تفنگ سالار و مستوجب مواخذه می دانند و ظاهراً مسایل دمکراتیک را مطرح می کنند اما دیدگاه های قومی و تبعیض نژادی دارند.

این صاحبنظر سیاسی با اشاره به اظهارات اخیر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان که گفته طی سه ماه نتوانسته با رئیس جمهوری جلسه ای داشته باشد و در مورد مسایل مهم کشور که هر لحظه دچار مصیبت های مختلف است گفت و گو کند، بیان داشت این در حالی است که سران کشوری مانند افغانستان در یک روز باید چند بار گفت و گو و تفاهم داشته باشند، بنا بر این مشخص است که استراتژی مشخصی در بین آن ها وجود ندارد.

دلجو حسینی عنوان کرد که اینگونه سیاست ها و عملکردها اثرات بسیار منفی در افغانستان برجا می گذارد و این نظام هم نمی تواند به این شکل به فعالیت های خود ادامه دهد و ممکن است بار دیگر مسایل قومی و در نهایت نظامی گری ها دامن زده شود و دیگر حکومتی به نام حکومت وحدت ملی باقی نخواهد ماند.

به گفته این فعال سیاسی در حالی که کشور از ناامنی رنج می برد استراتژی مشترکی برای مبارزه با تروریزم در بین تیم های حکومت وحدت ملی وجود ندارد و دسته هایی هم در کنار حکومت وجود دارند که همواره با طالبان بوده اند، نماینده آن ها هستند و علناً از آن ها حمایت می کنند و برخی کشورهای خارجی نیز از آن ها حمایت می کنند که این نشانه ضعف حکومت است که اگر با استراتژی مشخص کار می کرد امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

وی اضافه کرد: اظهارات شدید سران حکومت وحدت ملی افغانستان علیه یکدیگر از نظر اقتصادی هم مشکل ساز است، سرمایه گذاران را نگران می کند و تمایلی برای سرمایه گذاری نخواهند داشت و حتی کسانی هم که سرمایه گذاری کرده اند سرمایه های خود را خارج خواهند کرد که این مساله  فقر و بیکاری را تشدید می کند و مشکلات دیگری را نیز سبب خواهد شد.

 

کلیدواژه