جوزا 05, 1396 12:35 Asia/Kabul
  • تغییر در شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و پیامدهای ان

پس از انتشار لیست ۶۴نفره شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و نبودن نام «عبدالله عبدالله» ،گمانه‌زنی‌درباره حذف وی از این حزب افزایش یافته است. معاون سخنگوی عبدا... عبدا...اما حذف وی از این حزب را رد و اعلام کرد عبدالله همچنان عضو این حزب است.

«جاوید فیصل» در واکنش به حذف نام «عبدالله عبدالله» رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از لیست شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی گفت، عبدالله همچنان عضو این حزب است اما به‌ دلیل مشغله‌های فراوان در فهرست شورای رهبری حضور ندارد.

اخیرا صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان با هدف تقویت حزب و ایفای نقش موثر در عرصه سیاسی این کشور، با تغییراتی ،شصت و چهار عضو این حزب را به عنوان اعضای شورای رهبری معرفی کرد که عبدا... عبدا... و امرا... صالح در میان انها نیستند.

بدون تردید عضویت درهر حزبی از جمله جمعیت اسلامی  حق شهروندی هر فردی از جمله عبدا... عبدا... است اما اینکه وی از شورای رهبری حذف شده است شاید به دلیل اختلافات وی با "عطا محمد نور" سرپرست ولایت بلخ باشد که از عناصر کلیدی حزب جمعیت اسلامی است. این اختلافات زمانی بروز کرد که رهبران این حزب از جمله عطامحمد نور ،عبدا... عبدا.. را به محافظه کاری و ناتوانی برای کسب امتیازات لازم از محمد اشرف غنی رئیس جمهوری  افغانستان متهم  کردند.

منتقدان عملکرد عبدا... عبدا... براین باورند  که دولت وحدت ملی براساس تقسیم قدرت بین رئیس جمهور و عبدا... عبدا... به عنوان عضو کلیدی  حزب جمعیت اسلامی شکل گرفت اما با گذشت حدود سه سال از عمر این دولت رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی نتوانسته است سهم خود و حزب جمعیت اسلامی را از اشرف غنی بگیرد.

به همین دلیل اخیرا عطامحمد نور به طور مستقیم وارد گفتگو با رئیس جمهوری افغانستان شد ومدعی است که می تواند سهم  مناسبی از قدرت را برای  حزب جمعیت اسلامی  بگیرد. زیرا رهبران این حزب معتقدند عبدا... عبدا... نامزد حزب جمعیت اسلامی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود و تقسیم قدرت میان این حزب و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان صورت گرفت که عملا به دلیل محافظه کاری عبدا... عبدا... این حزب نتوانسته است سهم مناسبی از قدرت را کسب کند.

از اینرو کنار گذاشتن وی از شورای رهبری  حزب جمعیت اسلامی ضمن ابراز ناخشنودی از عملکرد عبدا... عبدا... نوعی هشدار به وی نیز است که هرچه بیشتر خود را با نظرات و دیدگاههای رهبران حزب  جمعیت اسلامی همراه کند.به نظر می رسد توافق حزب اسلامی حکمتیار با دولت افغانستان و بازگشت وی به کابل ، حزب جمعیت اسلامی را نگران تقویت پشتونها در ساختار قدرت  و حذف رهبران و احزاب غیر پشتون  از عرصه تحولات سیاسی این کشور کرده است .

به همین دلیل به نظر می رسد رهبران حزب جمعیت اسلامی  به این نتیجه رسیده اند که برای رقابت سیاسی  با حزب اسلامی حکتمیار  که منسجم ترین حزب پشتون در افغانستان محسوب میشود نیازمند تقویت ساختاری و تشکل مناسب در شورای رهبری است .با این حال با توجه به اینکه همه اعضای شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی  در مورد کنار گذاشتن عبدا... عبدا... و امرا... صالح اعلام نظر نکرده  اند احتمال اینکه حذف انها منجر به دو دستگی و تفرقه در حزب جمعیت اسلامی شود دور از ذهن نیست و این در عرصه رقابت سیاسی به نفع این حزب نخواهد بود .

کلیدواژه