جوزا 06, 1396 14:08 Asia/Kabul
  • شکایت از حکمتیار در دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل

دفتر نمایندگی سازمان ملل «یوناما» در کابل پایتخت افغانستان اعلام کرد درخواست‌های زیادی را از سوی شهروندان افغان برای رسیدگی به اتهامات گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی دریافت کرده است.

بنا به اعلام این دفتر ، تعداد زیادی از شهروندان افغان از ولایت‌های مختلف افغانستان  با فرستادن نامه و شکایت از حکمتیار، خواستار محاکمه وی  به اتهام جنایت جنگی شده‌اند.

«یوناما» در واکنش به این درخواستها اعلام کرد هر چند سازمان ملل از توافق‌نامه صلح حزب اسلامی حکمتیار و دولت کابل استقبال می‌کند اما کسانی که قربانی خشونت و ظلم شده‌اند نباید از حقوق حقه قضایی خود محروم شوند.

این دفتر تاکید کرده است از تلاش‌های دولت وحدت ملی برای دعوت از حزب اسلامی و مخالفان مسلح به روند صلح حمایت می‌کند اما سازمان ملل نیز بر رسیدگی به حق مردم و شنیدن صدای قربانیان جنگ های داخلی افغانستان  متعهد است.

از حدود هشت ماه پیش که موضوع توافق صلح حزب اسلامی حکمتیار و دولت وحدت ملی جدی شد برخی جریانها و گروههای سیاسی و قومی و حتی مردم کابل نسبت به ان اعتراض و با ،بازگشت حکمتیار به کابل مخالفت کردند. نهادهای حامی حقوق بشر و فعالان مدنی در افغانستان حکمتیار را به کشتار غیرنظامیان در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان بخصوص در کابل متهم می کنند .این نهادها ،حزب اسلامی را مسئول موشک باران  و تخریب شهر کابل و کشتار هزاران غیرنظامی در جریان جنگ‌های داخلی کابل در طول دهه 1990 می دانند و خواهان محاکمه وی در یک دادگاه صالحه هستند .

براساس گزارش سازمان جهانی «صلیب‌سرخ» در این موشک باران بیش هزار و 800 نفر کشته و 800 نفر دیگر زخمی شدند.به همین دلیل  اخیرا هنگام بازگشت حکمتیار به کابل که در چارچوب توافقنامه صلح با دولت افغانستان صورت گرفت پایتخت این کشور شاهد تظاهرات اعتراضی بازماندگان جنگ‌های داخلی کابل بود که خواستار محاکمه رهبر حزب اسلامی به اتهام کشتار غیرنظامیان بودند.

با توجه به مخالفتهای گسترده داخلی با توافق صلح دولت افغانستان با حکمتیار به دلیل متهم کردن وی به جنایت جنگی ،«عبد الرب رسول سیاف» از مجاهدین سابق اعلام کرد تا زنده است با این توافقنامه مخالفت خواهد کرد.

هر چند حکمتیار بر لزوم فراموشی آنچه در دوران جنگ های داخلی در افغانستان رخ داد از سوی مردم این کشور تاکید دارد  اما نهاد دیده بان حقوق بشر در گزارشی تاکید کرده است که رهبر حزب اسلامی باید در برابر عملکرد گذشته اش پاسخگو باشد.علاوه براین مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم براین اعتقادند جنایات جنگی حزب حکمتیار نه تنها فراموش نمی شود بلکه نباید نادیده نیز گرفته شود .

از اینرو  نهادهای مدنی، احزاب همچون همبستگی افغانستان و برخی شخصیت‌های سیاسی در فضای رسانه ای و مجازی  به بیان دیدگاه‌ها و نظرات‌ خود ضد حکمتیار پرداخته اند.اما با توجه به اینکه در مورد  رسیدگی به اعتراضهای خود از سوی دولت کابل و همچنین ثبت شکایتشان از سوی مراجع قضایی افغانستان امیدوار نیستند حداقل  برای انعکاس دیدگاهها و نظرات و شکایات خود در مورد حکمتیار رهبر حزب اسلامی به دفتر نمایندگی سازمان ملل «یوناما»  در کابل مراجعه و طرح شکایت کرده اند .هر چند به نظر می رسد در مورد رسیدگی به شکایت خود از این طریق نیز به دلیل ملاحظات صلح افغانستان راه به جایی نخواهند برد.

 

 

کلیدواژه