برگزاری نشست سه جانبه پاکستان، چین و افغانستان
(last modified 1396-03-07T14:08:50+00:00 )
جوزا 07, 1396 18:38 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست سه جانبه پاکستان، چین و افغانستان

نشست سه جانبه با عنوان "دیالوگ همکاری عملی" با حضور پاکستان، چین و افغانستان در پکن برگزار شد.

 براساس اعلام دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه پاکستان،نمایندگان پاکستان، چین و افغانستان دیدگاه‌های خود را در فضایی "دوستانه" مطرح کرده و تدابیر عملی برای گسترش همکاری‌ها را اعلام کردند.

در این نشست، نمایندگان سه کشور بر ایجاد یک چارچوب منظم برای همکاری‌های عملی در حوزه‌های اقتصادی و منافع دوجانبه و منطقه‌ای سه جانبه تاکید کردند.

همچنین این نمایندگان اعلام کردند همکاری‌های سه جانبه میان پاکستان، افغانستان و چین برای ارتقای صلح، ثبات و توسعه منطقه سودمند است.

شرکت کنندگان در این نشست  توافق  کردند که سه کشور برای گسترش تجارت و احداث جاده و بزرگراه ها نیز همکاری کنند.

برگزاری نشست های سه جانبه بین افغانستان،پاکستان و چین ابتکاری با هدف توسعه همکاری های مشترک بوده است که اولین نشست آن درسال 2014 به میزبانی اسلام آباد پایتخت پاکستان و دومین  نشست هم در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد .

سومین نشست سه جانبه افغانستان،چین و پاکستان در شرایطی برگزار شد که دولت چین دو پروژه بزرگ شامل کریدور اقتصادی با پاکستان و طرح یک کمربند –یک جاده را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.از نظر چین اجرای نهایی این دو پروژه بزرگ موجب رونق اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد.

به همین دلیل است که بخش عمده ای از مذاکرات نمایندگان این سه کشور درباره طرح یک کمربند- یک جاده اختصاص یافت که هدف آن احیای جاده ابریشم است.

افغانستان که در مقایسه با پاکستان در این دو پروژه بزرگ چین کمتر از دستاوردهای آنها برخوردار است،تلاش دارد سهم بیشتری از این دو پروژه کسب کند.

به همین دلیل افغانستان که در طرح اولیه یک کمربند- یک جاده از این پروژه بیرون مانده بود،با رایزنی با مقامات پکن آنها را ترغیب کرد تا ضمن  بازنگری در این طرح،افغانستان را نیز از طریق خطوط جاده ای به کشور ترکمنستان وصل کند تا در این کشور به جاده ابریشم متصل شود.  

چین تلاش دارد در طرح یک کمربند- یک جاده مسیر های جدید جاده ای، ریلی، دریایی و هوائی را راه اندازی کند تا شرق و غرب جهان را به همدیگر وصل کند.

البته افغانستان در خصوص کریدور اقتصادی چین و پاکستان هم موضعی مثبت دارد و برای پیوستن به این طرح اعلام آمادگی کرده است.

"عمر زاخیلوال " سفیر افغانستان در اسلام آباد گفته است،"کریدور اقتصادی چین وپاکستان طرح بزرگی است و به همان اندازه که برای پاکستان اهمیت دارد، برای افغانستان هم مهم است بنابراین کابل خواستار مشارکت در این طرح است".

این دیدگاه مطرح است که توسعه همکاری های مشترک اقتصادی بین افغانستان و پاکستان در چارچوب مشارکت دردو پروژه بزرگ چین موجب خواهد شد تا زمینه مناسبی برای کابل و اسلام آباد فراهم شود تا آنان درباره شیوه کاهش و به صفر رساندن تنش های سیاسی و امنیتی دو جانبه هم گفتگوهای موثری انجام دهند.

پیوند خوردن و در هم تنیده شدن منافع اقتصادی افغانستان و پاکستان از طریق این دو پروژه بزرگ چین،آنان را وادار می کند که در خصوص منازعه برسر خط مرزی دیوراند و مسئله تروریسم،مذاکراتی جدی با هدف جلوگیری از آسیب به همکاری اقتصادی مشترک در چارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان و طرح یک کمربند-یک جاده را در دستور کار قرار دهند.