جوزا 08, 1396 15:12 Asia/Kabul

با سفر هیات ثبت احوال و نفوس افغانستان به جمهوری اسلامی ایران مشکلات صدور تذکره افغانستانی برای مهاجرین افغان مقیم ایران مرفوع می شود

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد گفت: با سفر هیات ثبت احوال و نفوس افغانستان به جمهوری اسلامی ایران مشکلات صدور تذکره (شناسنامه) افغانستانی برای مهاجرین افغان مقیم ایران مرفوع خواهد شد.

سید نورالله راغی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در این مورد از یکسال قبل تلاش ها جریان دارد و هیات مذکور در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد.

وی در مورد صدور پاسپورت های الکترونیکی برای مهاجرین افغان مقیم ایران دارنده پاسپورت های قدیمی اظهار داشت: تاکنون از سوی دولت افغانستان هیچ گونه هدایتی به سفارت و کنسولگری های افغانستان داده نشده تا بتوانیم پاسپورت های الکترونیکی را برای دارندگان پاسپورت های قدیمی صادر کنیم.

به گفته سرکنسول افغانستان در مشهد ماده نوزدهم قانون پاسپورت افغانستان داشتن تذکره (شناسنامه) را برای دریافت پاسپورت الزامی دانسته است. از این رو هر کسی که برای دریافت پاسپورت الکترونیکی مراجعه می کند باید تذکره داشته باشد و در صورتی که دولت افغانستان تصمیم بگیرد بر اساس پاسپورت های قدیمی هم پاسپورت الکترونیکی صادر شود باید قانون تعدیل شود.

راغی در رابطه با انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه قرار است برای مهاجرین افغان مقیم جمهوری اسلامی ایران در داخل ایران تذکره توزیع شود و نیاز به سفر به افغانستان نیست، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار است هیاتی از اداره ثبت احوال و نفوس افغانستان به سفارت افغانستان در تهران بیاید تا سهولت هایی در این زمینه برای مهاجرین فراهم شود.

این مقام دولتی افغان عنوان کرد: با اقداماتی که در داخل افغانستان صورت گرفته و سجل های خانوادگی افراد الکترونیک شده پس از آمدن هیات مذکور کار صدور تذکره برای مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد، مشکلات صدور تذکره رفع می شود و دیگر نیازی به سفر به داخل افغانستان برای اخذ تذکره نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در صورت نیاز تیم های سیار سرکنسولگری های جمهوری اسلامی افغانستان مانند گذشته به شهرهایی که تجمع مهاجرین در آن ها زیاد است و کنسولگری هم وجود ندارد، برای ارایه خدمات اعزام خواهند شد.

 

کلیدواژه