جوزا 09, 1396 18:12 Asia/Kabul

تعدد و انشعاب احزاب سیاسی در افغانستان و حمایت نشدن از آن ها توسط حکومت سبب تضعیف جایگاه احزاب شده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: تعدد و انشعاب احزاب سیاسی در افغانستان طی سال های اخیر و حمایت نشدن از آن ها توسط حکومت سبب تضعیف جایگاه احزاب در این کشور شده است.  

بسم الله تابان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی سال های گذشته، پس از سقوط طالبان، روی کار آمدن حکومت جدید و بروز شرایط جدید در افغانستان و به میان آمدن بحث دموکراسی، برای تشکیل احزاب متعدد علاقمندی ایجاد شد و احزاب زیادی هم تشکیل شد.

وی افزود: این مساله همچنان باعث شد که احزاب بزرگ این کشور مانند حزب حرکت، وحدت و جمعیت اسلامی هر کدام به شاخه های متعدد تقسیم شوند. اما اخیراً با امضای توافقنامه بین حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان، آمدن گلبدین حکمتیار رهبر این حزب به افغانستان و افزایش فشارهای تروریست ها، احزاب این کشور به فکر اتحاد جدیدی افتاده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی و نظامی، از سوی دیگر ظهور رهبران جدید تلاش احزاب منشعب شده از احزاب اصلی برای اتحاد دوباره را در پی داشته است.

تابان تصریح کرد: در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی بیشتر کسانی رای کسب کردند که خود را مستقل معرفی کرده بودند و حتی برخی نامزدها تلاش می کردند که برچسب های حزبی را از خود دور کنند. از اینرو اخیراً احزابی مانند جمعیت، حزب اسلامی و وحدت مجالس خود را دایر کردند زیرا رهبران با سابقه این احزاب هراس دارند که جایگاه رهبری خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به انتشار لیست موقت شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان هم گفت: این حزب با وجود اینکه از یکسال قبل تلاش داشت کنگره خود را برگزار کند اما اخیراً جلسه ای را تحت عنوان گسترش هیات رهبری حزب جمعیت اسلامی برگزار کرد اما خلاف انتظار نام افرادی مانند عبدالله عبدالله، امرالله صالح و ادیب فهیم پسر مارشال فهیم و احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود در این لیست به چشم نمی خورد.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: برخی تصور می کنند که این موضوع یک دسیسه است تا حزب جمعیت دچار انشعاب شود اما انتظارات در مورد قدرتمند شدن احزاب سیاسی بر اساس معیارهای موکراسی برآورده نشد. احزاب در این کشور تضعیف شده اند و قانون انتخابات هم سهم احزاب را در نظر نگرفته است.

ویاضافه کرد: البته به نظر می رسد که سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان سیاستی را در پیش گرفته اند که تعدادی از اعضای برجسته این حزب در داخل حزب نقش خود را ایفا کنند و تعدادی دیگر هم در داخل حکومت اهداف حزب را پیگیری نمایند از اینرو برخی افراد سرشناس را از لیست شورای رهبری حزب حذف کرده اند.

 

کلیدواژه