جوزا 21, 1396 18:33 Asia/Kabul
  • ثمره اقدامات ترامپ ؛بی ثبات کردن منطقه خلیج فارس

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان « ثمره سیاستهای ترامپ تنها بی ثبات کردن منطقه خلیج فارس است »‌ نوشت : همگان شاهد بودند که ایده تشکیل ناتوی عربی دیری نپایید.

به نوشته نشنال اینترست یکی از جنبه های منازعات داخلی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس که پرسش های بسیارجدی را درباره سفر اخیر  ترامپ به منطقه مطرح کرد ، برخورد بسیار ساده لوحانه در تعریف خطوط درگیری در منطقه و به ویژه در اتخاذ ژستی مبتنی بر خصومت ورزی و رویارویی در قبال ایران بود.

تنش در روابط  عربستان - قطر  رویدادی است  که ازعمق اختلافات و تفرقه شدید  در میان  نیمی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پرده برداشت. این موضوع خط بطلانی  برمواضع ادعایی  ترامپ  در سفرش به ریاض کشید که  تلاش کرد ریشه  مناقشات دیرینه در منطقه  را به ایران نسبت دهد تا  زمینه را برای ایجاد ائتلافی عربی ضد ایران مهیا سازد .

البته  بدیهی است که ریاض  اهداف  بلند  پروازانه ای را  در منطقه  دنبال می کند که اصلی ترین آن  گسترش هژمونی آل سعود در  منطقه  است . عربستان  در همه این سال ها  تلاش کرد از طریق نفوذ بر شیخ نشین های کوچک منطقه  و وابسته  نگاهداشتن انها به قدرت نظامی عربستان معادلات امنیتی منطقه را تغییر دهد .  تجربه قطر  در این میان  اما یک فصل  مهم را درباره  ریشه های اختلافات  و مناقشه ها و علل بی ثباتی  در منطقه  آشکار کرد  . همانطور که  بسیاری از ناظران تاکید کرده اند،  ترامپ  در حالی  قطر را به  حمایت از تروریسم متهم می کند  که  گویی فراموش کرده  قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس است. هیچ چیز بیشتر از رویکرد فعلی واشنگتن در قبال تحولات منطقه ، نمی تواند سر گشتگی و درماندگی آمریکا را در این ماجرا نمایان سازددونالد ترامپ ایران را نیز حامی تروریسم و خود را سردمدار جریان مبارزه با تروریسم معرفی  می کند. درحالیکه  با  سران قبایل  ریاض  که سر منشاء تروریسم  تکفیری و داعش در منطقه  هستند  رقص شمشیر می کند .

 

'پائولو ماگری' مدیر موسسه مطالعات سیاست بین الملل 'Ispi' درگفت وگویی با روزنامه 'ایل فاتو کوئوتیدیانو'  می گوید :

 "پیام رئیس جمهور امریکا در سفر به خاورمیانه این بود که عربستان سعودی و اسرائیل باید ترکیب مجدد نظم منطقه را در دست بگیرند. اما  همسو نشدن قطر با سیاست های دیکته شده از سوی ائتلاف خلیج فارس به رهبری عربستان وهمچنین منافع خاص این کشور، موجب بروز بحران جدید میان ریاض و دوحه  گردید . بنابراین پشت تنش در روابط عربستان و  قطر،  مسئله حمایت دوحه از تروریسم نیست بلکه تلاش برای حذف این کشور از ائتلاف خلیج فارس است که قصد هم صف شدن با مواضع سعودی های را ندارد. "

شورای همکاری خلیج فارس دیر یا زود باید از خواب بیدار شود . قطر ، عمان و کویت  اکنون سعی دارند واقعیت های حال و گذشته را در مسیر  تحولات منطقه به درستی ببینند ،اما باید دید که  افق دید تنگ نظرانه دونالد ترامپ ، به آنها این فرصت را خواهد داد  تا  بتوانند خیر و شر و برنده و بازنده   ماجراجویی های امریکا و عربستان را  تشخیص دهند  .البته واقعیات منطقه بسیار پیچیده است؛ اما انچه مسلم است  این  روند  قطعا"  برای عربستان خیلی دوام نخواهد آورد .عربستان در نشست هایی همچون اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس بجای پرداختن به علل و عوامل اصلی بحران و مشکلات جهان اسلام بدنبال ادعا سازی های موهوم علیه ایران در جهت ایجاد تفرقه در منطقه بوده است . عربستان با  ترویج افکار تکفیری سبب رشد تروریسم و افراط گرایی شد  ؛در حالیکه اسلام حقیقی این تفکرات باطل را نفی کرده است.  در یک عبارت کوتاه باید گفت ؛امریکای دوران ترامپ با استفاده ازحکام سعودی  سبب تشدید بی ثباتی ها در منطقه شده است . 

عربستان  پای در مسیری نهاده که  سرانجامش نابودی است  .اما راه دیگری هنوز وجود دارد که  همان راه بازگشت به مسیر عقلانیت با در س گرفتن از  گذشته است .