اسد 27, 1395 11:34 Asia/Kabul
  • محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران
    محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشستی مشترک با نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان در باره برجام پاسخ داد .

مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه ذاتی خود ناظر بر امور اجرایی و صیانت از حقوق ملت ایران است . نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه نیز بخشی از فرآیند تعاملات بین وزارت خارجه و مجلس است که برآیند آن تقویت امنیت ملی است .

آنگونه که وزیر امور خارجه ایران گفته است طرح سوال از سوی نمایندگان ، از جمله حقوق آنان است .

رئیس دستگاه سیاست خارجی در اظهاراتش بعد از این نشست که دیروز برگزار شد گفت ؛ روند اجرای برجام از دید گاه سیاست خارجی در خیلی از حوزه ها موفقیت آمیز بوده چرا که حاصل مقاومت مردم ایران است . وی گفت ما در حوزه رفع محدودیت هسته ای که علیه ایران اعمال شده بود ، ارزیابی مثبتی از برجام داریم.

در بحث رفع تحریم ها نیز اگرچه بطور کامل اجرا نشده اما در بخش های مهمی از جمله صادرات نفت ؛ وضعیت فروش نفت به شرایط قبل از تحریم برگشته است.

ظریف در این حال افزود ، در حوزه اجرای برجام از سوی آمریکا ضعف هایی داریم که با فشار از سوی ایران و شرکای اروپایی، انتظار داریم آمریکا فعال تر شود و تضمین شود تعهداتشان صرفا بر روی کاغد نماند و در حوزه عمل بیشتر کار کنند.

نگاهی به روند اجرای برجام نشان می دهد که ضعف هایی در اجرای کامل آن از سوی امریکا وجود دارد . این مسئله البته علت مشخصی دارد و در واقع به نوعی نشاندهنده بهانه جویی ها و عهد شکنی های مقام های امریکاست که از کانال های مختلف دنبال می شود.

ارزیابی واقع بینانه ازبرجام نشان می دهد این توافق دارای آثار مثبت و مهمی است اما ضعف‌ هایی هم دراجرای آن مشاهده می شود و مسوولان نظام جمهوری اسلامی آنرا به دقت رصد می کنند .

در این زمینه شورایعالی امنیت ملی و مجلس ایران ملاحظات و الزاماتی را مطرح کرده اند که دولت و دستگاه سیاست خارجی ملزم به رعایت آن شده است .

بدیهی است کمترین لغزشی در این زمینه ‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی منتهی شود. به همین جهت روند اجرای برجام می بایست با دقت پیگیری شود تا از مسیر قانونی پیش‌بینی شده خارج نشود . اظهارات و اقدامات امریکا در کنگره و مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا نشان می دهد که آنها درپی فرصت هستند تا سیاست فشار بر ایران را بر مبنای ادعا هایی مثل نقض حقوق بشر یا نگرانی از توان دفاع موشکی و یا ادعا سازی در باره حمایت ایران از تروریسم ادامه دهند .

رهبر معظم انقلاب چندی قبل در دیدار نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران از مجلس خواستند انقلابی عمل کند ، زیرا تهدیدهای دشمنان و در راس آنها آمریکا،ادامه دارد. ایشان تاکید کردند مجلس باید به مواضع خصمانه و مغرضانه آمریکا ، واکنش نشان دهد و مقابل سیاست‎های استکبار ایستادگی کند.

سلسله بحث ها و نشست ها در سطح مجلس و دستگاه سیاست خارجی بیانگر این نکته است که اگرچه برجام حاصل یک دستاورد از مذاکرات هسته ای است اما نباید از تهدید ها و نقض عهدهای امریکا غافل شد و لازم است مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد.

 

کلیدواژه