جوزا 27, 1396 16:08 Asia/Kabul
  •  وزیر خارجه عربستان ؛ تکرار ادعاهای موهوم علیه ایران

وزیر خارجه عربستان بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود را درباره حمایت جمهوری اسلامی ایران از تروریسم تکرار کرد. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان روز جمعه پس از دیدار با بوریس جانسون، همتای انگلیسی خود در لندن در کنفرانسی خبری از طریق شبکه تلویزیونی الحدث   ادعا کرد : ایران کشوری است که اقدامات آن همواره برای ما نگران کننده است.

 وزیر خار جه  عربستان  که این روزها سخت سرگرم پاک کردن جای پای دخالت های سران ، مقامات و سازمان های رسمی کشورش در عملیات تروریستی چند دهه اخیر است، با فرافکنی ضد ایران این باردر لندن سعی کرد افکارعمومی جهان را از توجه به واقعیت ها منحرف کند اما واقعیت ها  همچنان نشان می دهند که عربستان  حامی تروریسم است وملتهای قربانی تروریسم ریاض را مسوول بسیاری از حوادث  پس از 11 سپتامبر 2001 می دانند .

مقام های عربستان  در حالی حضور ایران در  منطقه  و نقش سپاه پاسداران را مداخله گرایانه عنوان می کنند  که لازم است  نگاهی  به گذشته خود داشته باشند و دستکم  فضاحت ها و فجا یعی که در چند سال اخیردرمنطقه بوجود آورده اند را مرور کنند  .حاکمان ریاض  به ظاهر خود را نگران وضعیت منطقه نشان می دهند  اما واقعیت با آن چه ادعا می کنند ، در تضاد است . واقعیت های منطقه نشان می دهند که عربستان  از رهبران القاعده و تشکیلات داعش حمایت کرده است  .سخنان عادل الجبیر در واقع عوض کردن صورت مسئله است .  ضمن آنکه نوعی  تشابه  و همسویی قابل تامل دراظهارات الجبیر با اظهارات مقام های اسراییل   دیده می شود .  

آویگدور لیبرمن  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز  چندی قبل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ ، ایران را به ایجاد بی ثباتی در منطقه غرب آسیا متهم کرد و مدعی شد؛ ایران مهم ترین دولت حامی تروریسم در جهان است.

البته جنجال سازی و اظهارات ادعایی  دولت سعودی در خلال مذاکرات هسته ای قبل و بعد برجام نیز همسو با اهداف راهبردی  رژیم صهیونیستی بوده است . برخی اسناد فاش شده نشان می دهد رهبران عربستان سعودی  در مورد مسئله سوریه نیز به همین روش عمل کرده اند .

پایگاه راشا تودی چندی قبل در این باره نوشت: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در بروکسل به روزنامه آمریکایی پولیتیکو اعلام کرد که کشورش حاضر است در قبال دست کشیدن روسیه از حمایت از بشار اسد، سهمی در خاورمیانه به روسیه دهد که این کشور را بسیار نیرومندتر از دوران اتحاد شوروی کند.

عادل الجبیر  اما هر زمان که که به بن بست می رسد و  دچار سردر گمی می شود سخنان موهوم گذشته  را  به زبان می آورد که البته تکرار همان موهوماتی است که این روزها مقام های کاخ سفید و ترامپ نیز دستاویز توجیه سیاست های غیر منطقی خود علیه ایران قرار داده اند.   

"پتر لووف"، کارشناس روس در مسائل بین‌الملل، می گوید :

عربستان به‌زودی خواهد فهمید که تسلیحات مدرن گران‌قیمت که به ارزش صدها  میلیارد دلار پول نفت از ایالات متحده خریداری کرده، هیچ‌گونه پیروزی برای ریاض به ارمغان نمی‌آورد. عربستان وارد جنگی تمام‌عیار شده است، جنگی که پیروزی نظامی در آن غیرممکن است، چراکه این جنگ نیازمند به زمان طولانی و هزینه‌های مالی فراوان است....در صورت کاهش قیمت نفت، عربستان بازهم با کسری بودجه بزرگی مواجه خواهد شد که درنهایت به‌جز شکستی دیگر چیزی برای خاندان آل سعود در بر نخواهد داشت.

به عقیده این کارشناس روس، جنگ یمن نشان داد که عربستان بدون حمایت نظامی آمریکا نمی‌تواند در خاورمیانه نقش تأثیرگذاری داشته باشد. بنابراین تا زمانی که ریاض رویکرد سیاست خارجی خود را نسبت به ایران، عراق، سوریه و یمن تغییر ندهد، هیچ‌گونه موفقیتی در عرصه بین‌الملل به دست نخواهد آورد.