توان موشکی ایران در راستای حفظ  قدرت بازدارندگی
(last modified 1396-04-12T05:50:16+00:00 )
سرطان 12, 1396 10:20 Asia/Kabul
  •  توان موشکی ایران در راستای حفظ  قدرت بازدارندگی

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاحیه نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در مشهد در پاسخ به سؤالی در خصوص پیام پاسخ موشکی ایران به داعش گفت :

"توان بومی موشکی ایران یکی از پایه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و مطابق با نیاز ایران  برای ایجاد قدرت بازدارندگی سال‌هاست که در عرصه افزایش دقت، برد و قدرت در حال توسعه است ."

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب وفرمانده معظم کل قوا در بازدیدی که چندی قبل  از فناوری‌های پیشرفته، بومی و دانش‌ بنیان صنایع نظامی ایران داشتند در بیاناتی  با تأکید بر لزوم ادامه مسیر افزایش توان دفاعی تصریح کردند ؛

"....در دنیایی که قدرت‌های «زورگو، سلطه‌گر و دارای کمترین جوهره‌ اخلاق، وجدان و انسانیت» حاکم هستند، و از تجاوز به کشورها و کشتار انسان‌های بی‌گناه هیچ ابایی ندارند، توسعه صنایع دفاعی و تهاجمی کاملاً طبیعی است، زیرا این قدرت‌ها تا اقتدار کشور را احساس نکنند، امنیت تأمین نخواهد شد. "

اکنون ایران از نظر قدرت بازدارندگی و حتی تهاجمی   ظرفیت آنرا را دارد که با تکیه بر توان  نظامی خود مقابل جریان های نا امن کننده درمنطقه بایستد .

سردار سرتیپ «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در پی حملات موشکی  اخیر ایران به مقر تروریست های داعش در دیر الزور تاکید کرد:

"ایران هر تهدیدی را به سخت‌ترین روش ممکن پاسخ خواهد داد."

حملات تروریستی هفتم ژوئن در تهران را برخی تحلیلگران  به چالش کشیدن ایران در حوزه امنیت  ارزیابی کردند. اقدامی که با پاسخ سخت ایران مواجه شد  و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی براساس وظیفه ذاتی خود  مقرّ فرماندهی تروریست‌های تکفیری داعش در دیرالزور، شرق سوریه را با شش فروند موشک میان‌بُرد «زمین به زمین» هدف قرار داد  و نشان داد که امینت و قدرت بازدارندگی  خط قرمز ایران محسوب می شود و ایران برای دفاع از امنیت خود از هیچکس اجازه نمی گیرد . 

بطور کلی موشک ها به چهار دسته هوا به هوا، هوا به زمین، زمین به هوا و زمین به زمین تقسیم بندی می‌شوند. هریک از گروهها نیز براساس برد، نوع سوخت، نوع کلاهک و نوع سیستم هدایت به زیرگروههایی تقسیم می‌شوند.
در این گروه بندی موشک  های کروز Cruise missile     و   بالستیک  Ballistic missil  اهمیتی استراتژیک دارند .

سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است که برخی کارشناسان آن را برترین موشک بالستک ایرانی می دانند که از سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب برخوردار است.این موشک بالستیک برد عملیاتی نزدیک به 2000 کیلومتر  دارد .

در خانواده موشک های بالستیک ؛ موشک‌های  ایرانی شهاب  را باید در شمار معروف ترین موشک ها با فناوری پیشرفته  دانست. در این مجموعه ،موشک های  شهاب 4 و 5  از نوع موشک های بسیار پیشرفته با برد حداکثری هستند .موشک شهاب ۴ با برد بیش از 3000 کیلومتر،  نخستین موشک ایرانی است که برای حمل ماهواره و قرار دادن آن در مدار طراحی شده‌است. تغییرات روی موشک شهاب ۴ منجر به ساخت موشک فضایی ایرانی که کاوشگر ۱ نام دارد، شده است.

موشک ایرانی «حوت»  نیز یکی از سریع ترین موشک های رادارگریز آبی جهان است که معادل 100 متر در ثانیه سرعت دارد که حدود 3 برابر بیشتر از موشکی سرعت دارد که آمریکایی ها از داشتن آن به خود می بالند. 

مرکز مطالعاتی صهیونیستی (Jerusalem Center for Public Affairs) که در زمینه تهدیدات استراتژیک فعالیت‌ می‌کند به قدرت بالای موشکی ایران اذعان کرده است.این مرکزمطالعاتی  با قرار دادن یک نقشه اینترنتی و مشخص کردن محدوده در دسترس موشک‌های ایرانی تصریح کرده است که  برد جهانی موشک ایران با ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلیومتر به نیویورک نیزمی‌رسد.

امروزه  در محیط   پیرامونی ایران  و نیز در سطح بین المللی با  متنوع شدن تهدید ها ؛ تعریف امنیت  ابعادی گسترده یافته است . ایران اما هیچگاه در اندیشه تهدید و یا تجاوزبه کشوری نبوده است اما در پاسخ به تهدید و دفع آن لحظه ای تردید نخواهدکرد .ازاینرومتناسب با تهدید ها ، قدرت نظامی  خود را  بر اساس  شاخص های علمی و توان تخصصی نیروها و  تجهیزات  ارتقاء داده است . جمهوری اسلامی ایران  اکنون درزمینه موشکی  به سطحی از توان و قابلیت رسیده  که  قادر است موشک هایی را با هر بردی وبا دقت  محاسباتی تولید کند واین دستاورد  عظیم عامل باز دارنده تعیین کننده ای در مقابل دشمنان محسوب می شود.