سرطان 12, 1396 10:55 Asia/Kabul
  • مخالفت نمایندگان مجلس سنای افغانستان با افزایش نظامیان خارجی

مجلس  سنای افغانستان  ضمن مخالفت با تصمیم اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مبنی بر افزایش نیروهای نظامیش در این کشور ، انرا  به معنای ادامه و تشدید جنگ در افغانستان دانست .

نمایندگان مجلس سنای افغانستان تاکید کردند افزایش حضور نظامیان خارجی در این کشور صرفا به ناامنی در افغانستان  دامن می زند. وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی  " ناتو"  در اجلاس اخیر خود در بروکسل پایتخت بلژیک با افزایش نیروهای نظامی این سازمان در افغانستان بین چهار تا هفت هزار نیرو موافقت کردند.

این تصمیم ناتو بیشتر تحت فشارهای  امریکا اتخاذ شد چرا که این کشوراتخاذ راهبرد جدید خود در افغانستان بخصوص افزایش نیروی نظامی را به تصمیم ناتو برای افزایش نیرو در این کشور منوط کرده بود.با این حال در افغانستان در مورد افزایش نیروهای خارجی اختلاف نظر جدی وجود دارد .

دولتمردان این کشور ضمن استقبال از افزایش این نیروها انرا برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان ضروری دانسته اند. این در حالی است نمایندگان مجالس ملی و سنای این کشور و همچنین محافل رسانه ای و سیاسی ،با افزایش نیروهای نظامی امریکا و ناتو در افغانستان مخالفند و انرا موجب تشدید بحران و ناامنی در این کشور می دانند.این موضوع از چند جهت قابل توجه است .اول انکه مخالفان افزایش نیروهای نظامی خارجی در افغانستان براین باورند که امریکا و ناتو هیچ اهمیتی برای استقلال و حق حاکمیت ملی افغانستان قایل نیستند و با این کشور مانند یک مستعمره برخورد می کنند .

دوم انکه مخالفان معتقدند امریکا و ناتو تا پیش از سال 2014 بالغ بر یکصد و سی هزار نیروی نظامی  در افغانستان مستقر کرده بودند که نه تنها به تامین امنیت و ثبات در این کشور کمک نکرد بلکه موجب شدید بحران و ناامنی شدند.زیرا هدف امریکا و ناتو در افغانستان  ،مقابله با تروریسم نبوده و نیست و انها به این بهانه ضمن ادامه اشغال افغانستان ،این کشور را به پایگاه نظامی در منطقه تبدیل کرده اند.

سومین دلیل مخالفت نمایندگان مجالس سنا و ملی افغانستان با افزایش نیروهای خارجی در این کشور ،دادن بهانه لازم به خشونت گرایان برای ادامه فعالیتهایشان ضد دولت افغانستان است .این گروهها از جمله طالبان خروج  نیروهای خارجی از افغانستان را یکی از مهمترین درخواستهای خود برای پایان دادن به حملات خشونت امیز خود اعلام کرده اند .بنابراین افزایش نیروهای نظامی امریکا و ناتو در افغانستان ادامه بن بست برای  حل بحران  ناامنی در این کشور تلقی می شود.  

لطیف پدرام، نماینده مردم بدخشان در مجلس ملی افغانستان در این باره معتقد است :"افزایش  نظامیان امریکایی و ناتو جنگ در شمال و غرب افغانستان را تشدید خواهد کرد و این کشور در آستانه تبدیل شدن به  سوریه ای دیگر است. از اینرو اعزام نظامیان  اضافی به افغانستان نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه جنگ را تشدید میکند."

مولوی عبدالرحمان رحمانی، نماینده مردم بلخ نیز براین باور است :"افزایش نیروهای نظامی امریکا و ناتو  به این معناست که افغانستان اشغال شده است.امریکا پیش از اعزام نیروی جدید باید توضیح دهد که در قبال پیمان امنیتی با دولت افغانستان برای تامین امنیت این کشور چه کرده است ؟ قبلا که امریکا و ناتو بیش از یکصد هزار نیرو در افغانستان  داشتند برای تامین امنیت این کشور چه کردند؟"

به همین دلیل ،تنها محافل داخلی با افزایش نیروهای نظامی امریکا و ناتو در افغانستان مخالف نیستند بلکه روسیه ، چین و حتی المان هم با این رویکرد امریکا و ناتو مخالفند و انرا موجب تشدید بحران در افغانستان می دانند.

انگلا مرکل صدر اعظم المان اخیرا به صراحت اعلام کرد :"این کشور  در نظر ندارد نقشش را در مبارزه جهانی علیه گروه تروریستی داعش در افغانستان گسترش بدهد، ولو آنکه ناتو با  تقاضای  امریکا برای افزایش نیروی نظامی  در ان کشور موافقت کند . "

در هر حال ،برخی جریانهای سیاسی در افغانستان ادامه حضور نیروهای امریکایی و ناتو را موجب تداوم فعالیت انها در عرصه سیاسی افغانستان تلقی می کنند.این در حالی است که این کشور برای گذار از بحرانهای موجود ، نیازمند اجماع و وحدت ملی است نه حضور نیروهای خارجی که بخواهد زمینه ادامه حاکمیت انها را فراهم کنند. 

کلیدواژه