مردم افغانستان نمی خواهند زیر بار ننگ تامین امنیت کشورشان توسط خارجی ها بروند
(last modified Mon, 03 Jul 2017 12:53:56 GMT )
سرطان 12, 1396 17:23 Asia/Kabul

مردم افغانستان نمی خواهند زیر بار ننگ تامین امنیت کشورشان توسط کشورهای خارجی بروند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: مردم افغانستان نمی خواهند زیر بار ننگ تامین امنیت کشورشان توسط کشورهای خارجی بروند.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد مخالفت مجلس سنای افغانستان با افزایش نیروهای خارجی در این کشور گفت: مردم افغانستان حاضرند که با نهایت فداکاری امنیت کشور خود را بصورت مستقل تامین کنند.

مجلس سنای افغانستان ضمن مخالفت با تصمیم اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مبنی بر افزایش نیروهای نظامی اش در این کشور، آنرا به معنای ادامه و تشدید جنگ در افغانستان دانست و نمایندگان تاکید کردند افزایش حضور نظامیان خارجی در این کشور صرفا به ناامنی دامن می زند. وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در اجلاس اخیر خود در بروکسل پایتخت بلژیک با افزایش نیروهای نظامی این سازمان در افغانستان بین چهار تا هفت هزار نیرو موافقت کردند.

به گفته ظهوری حسینی ادامه حضور نیروهای خارجی و افزایش این نیروها در افغانستان بهانه ای برای تروریست ها و مخالفین مسلح دولت این کشور می شود تا انفجارها و ناامنی ها را بیشتر کنند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: امریکا به اذعان خود مقامات امریکایی در افغانستان شکست خورده و به هیچ عنوان نتوانست به دستاوردهای مورد نظر خود برسد اما باز هم سعی دارد که حضور خود را در افغانستان حفظ کند اما ادامه این حضور مشکلات و ناامنی ها را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد که دولت باراک اوباما خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ انفجارهای تروریستی در افغانستان افزایش یافت تا امریکایی ها اعلام کنند که اگر در افغانستان نباشند این مشکلات پیش خواهد آمد.

این کارشناس سیاسی گفت: تروریست ها، عوامل امریکایی و کسانی که تحت عناوین گروه های سلفی و وهابی در افغانستان فعالیت می کنند زمینه را برای ناامنی ها مساعد می کنند و امریکایی ها به دنبال آن هستند که از این ناامنی ها برای مشروعیت بخشی به حضور خود در افغانستان استفاده کنند.

ظهوری حسینی با اشاره به نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه امریکایی ها داعش را در افغانستان تقویت می کنند تا اهدافشان را پیاده کند و افزایش نیروهای امریکایی هم به همین منظور صورت می گیرد گفت: امریکایی ها در گذشته در مورد طالبان هم چنین کردند و پس از قدرت گرفتن طالبان از وضعیت به نفع خود سوء استفاده کرده و با برقراری ارتباط با طالبان از آن ها به عنوان مهره خود استفاده کردند.

وی اضافه کرد: داعش هم زاییده امریکایی ها است چنانچه طالبان در خدمت القاعده و القاعده هم در خدمت امریکا بود و اصلاً عربستان سعودی و امریکا القاعده را بوجود آورده بودند، امروز هم داعش توسط امریکا و عربستان و دیگر کشورهای استعمارگر تجهیز می شود و حامیان داعش سعی دارند به دنبال شکست هایی که در عراق و سوریه خورده اند این گروه را در افغانستان فعال نگه دارند و زمینه های حضور مجدد و ادامه حضور خود را در این کشور فراهم کنند.

 

کلیدواژه