سرطان 19, 1396 14:26 Asia/Kabul
  • تهران میزبان سیزدهمین نشست بین المللی کارگروه عملیات پروژه کالکان Kalkan

سیزدهمین نشست بین المللی کارگروه عملیات پروژه کالکان Kalkan * (بررسی ساز و کار مبارزه با تروریسم) ،امروز(دوشنبه) در تهران آغاز به کار کرد.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، «سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و «یورگن اشتاک» Jürgen Stock دبیر کل پلیس بین الملل  و مسوولانی از 30 کشور در این نشست حضور دارند  .

 موضوعات مورد بحث در نشست دو روزه کارگروه عملیات پروژه کالکان، یکپارچه سازی توانمندی پلیس بین الملل، شناسایی و انهدام تحرک تروریست های خارجی، محدودیت سازی اهداف و مقابله با منابع مالی تروریسم است.

حملات  تروریستی  که  چندین  سال است بر منطقه و بویژه در غرب آسیا سایه انداخته است این بخش از جغرافیای جهان را به جولانگاه تروریست ها تبدیل کرد . ملت های منطقه در این جریان  قربانی تروریسم مورد حمایت غرب  شدند  .اما  گذشت زمان نشان داد که تروریسم مرز نمی شناسد و اگر با جریانهای تروریستی برخورد جدی و یکپارچه نشود ؛ این تهدید بسرعت  فراگیر تر از آنچه که هست  خواهد شد  . آنچه در این سالها در عراق ، سوریه و افغانستان  و بخش های  از افریقا بدست داعش و طالبان و یا بوکو حرام  اتفاق افتاد ؛ شاید به ظاهر متفاوت از یکدیگر به نظر برسند  ؛ اما واقعیت این است که همه از جنس تروریسم هستند . به همین دلیل مبارزه با تروریسم از اهمیتی در سطح جهانی برخوردار است . تروریسم  اما "خوب" و یا "بد" ندارد  . تروریسم  در هر شکل و زیر هر نقابی که باشد برای امنیت  جهانی تهدید محسوب می شود . نگاهی به کارنامه جنایات اسراییل  علیه ملت مظلوم فلسطین و اقدامات تروریستی این رژیم اشغالگر که فجیع ترین شکل تروریسم است  و نیز سلسله جنایاتی که در دو سال گذشته با حملات عربستان  در یمن افتاده است  نشان داد که تروریسم استثنا ندارد و نگاه گزینشی به این پدیده می تواند  دنیا و انسان ها را یکجا نابود کند  .اکنون  درک این مسئله خیلی دشوار نیست که برای مبارزه با تروریسم  باید همه با هم همکاری کنند و مبارزره با تروریسم  باید  در چار چوبی  از تعهدات بین‌المللی انجام شود. مبارزه با تروریسم بی تردید نیازمند شناخت  ریشه‌های فکری و محدود سازی منابع مالی، تسلیحاتی و انسانی جریان تروریسم است.

 روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی در این باره می نویسد :

"...ترزا می" نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی  پس از حمله تروریستی داعش  در لندن گفت ؛ زمان گفت وگوی سخت با تروریسم و افراط گرایی فرا رسیده است. اما اگر  او به راستی به دنبال مبارزه با افراط گرایی است، پیش از همه برای مبارزه با تروریسم باید با عربستان که سرچشمه آن به شمار می رود، به گفت وگو بنشیند.

عربستان سعودی تاکنون میلیاردها دلار را صرف ترویج فرقه وهابیت در خارج از مرزهای خود کرده است که آثار و نشانه های آن را امروز به وضوح از رقه در سوریه تا لندن و منچستر در انگلیس می بینیم."

مبارزه با  گروه های تروریستی داعش اکنون در عراق با فروریختن  آخرین سنگرهای آنان در موصل و درنبردهای میدانی در سوریه وارد مراحل پایانی  و بسیار حساس خود  شده است .  این پیروزی ها دارای اهمیتی استراتژیک است  و به همین دلیل با  حساسیت زیادی از سوی محافل سیاسی  دنبال می شود  .سیر تحولات منطقه نشان می دهد  ثبات و امنیت  به‌ ویژه درعراق و سوریه باید مبنای تعامل و همکاری کشورهای منطقه باشد .  بنابراین  آنچه اهمیت دارد این است که کشورهای منطقه  بتوانند نقش سازنده خود را در حل مشکلات و تهدید ها به‌خوبی ایفا کنند.  اما متاسفانه برخی  کشورها تحت عنوان ائتلاف برای مبارزه با تروریسم بجای مبارزه واقعی با تروریست ها از انها حمایت می کنند .

جمهوری اسلامی  ایران در این زمینه و  درچارچوب سیاستی  تعاملی منطبق با حقوق کشورهای منطقه  به  تلاش های خود ادامه می دهد و تاکید دارد که روند  مبارزه با تروریسم در شکل واقعی خود باید ادامه داشته باشد .فقط  در چنین صورتی است که می توان گفت که مشارکت در مبارزه با تروریسم  فراگیر و بر مبنای تعهدات مشترک بین‌المللی است .

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد دراجلاس کمیسیون پیگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان  ملل که ماه ثور سال روان در وین برگزار شد گفت :

".. تقویت همکاری و استفاده از تجارب بین المللی برای پیشگیری از جرایم سازمان یافته و نوظهور و تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن ضروری است."

 برگزاری نشست کار گروه سیزدهمین نشست بین المللی کارگروه بررسی ساز و کار مبارزه با تروریسم نیزباهمین هدف است .در این راه جمهوری اسلامی ایران دست همه کسانی را که صادقانه و مسئولانه خواهان ریشه کنی این پدیده شوم هستند، به گرمی می فشارد. ایران در دسامبر 2014 نیز  میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی بود .

 

**کالکان نام روستایی در قرقیزستان است که مسیر مبارزه با تروریسم از آنجا می گذرد و به همین دلیل نام این نشست جهانی از آن گرفته شده است.