مرگ داعش در موصل؛ نقطه پایانی بر روند طرح‌های تجزیه‌‌طلبانه آمریکا
(last modified Tue, 11 Jul 2017 13:07:43 GMT )
سرطان 20, 1396 17:37 Asia/Kabul
  •  مرگ داعش در موصل؛ نقطه پایانی بر روند طرح‌های تجزیه‌‌طلبانه آمریکا

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران گفت: آزادی موصل به عنوان مقر اصلی تجزیه و دگرگونی‌ کشورهای مستقل منطقه، ناقوس مرگ را برای طرح‌های تجزیه‌طلبانه آمریکا و حامیان منطقه‌ای به گوش جهانیان رساند.

سردار سرتیپ «مسعود جزایری» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه با اشاره به آزادسازی شهر موصل از اشغال داعش تاکید کرد:‌ مردم منطقه در برابر هرگونه تجاوزگری مقابله می‌کنند و دشمن را در هر اندازه‌ای که باشد سرکوب خواهند کرد. سرتیپ جزایری اظهار کرد: اتفاقی که در بیرون راندن سربازان اجاره‌ای آمریکا و ارتجاع منطقه از عراق رخ داد، در سوریه و یمن و سایر کشورهای مورد هجوم نیز تکرار خواهد شد.

مرگ داعش در شهر راهبردی موصل دوشنبه‌شب اعلام شد و «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق با حضور در محله «موصل قدیم»، این پیروزی تاریخی را اعلام و اظهار کرد: آمریکا در شکست داعش در موصل نقش اساسی نداشت.

پایان کار داعش در موصل، فقط به منزله شکست گروهی تروریستی نیست و آن را باید فراتر از صرفا ظهور و سقوط داعش در موصل بررسی کرد. فتنه داعش با هدف تجزیه عراق ژوئن 2014 در موصل ایجاد شد و طراحی آن با همکاری برخی کشورهای مرتجع عربی همراه بود. حامیان داعش در سایه این گروه تروریستی نقشه تجزیه کشورهای مستقل را با هدف ترسیم خاورمیانه جدید هدف‌گذاری کرده بودند. ریشه این طراحی‌ها، به اشغال عراق در سال 2003 برمی‌گردد و از آن زمان، آمریکایی‌ها دنبال طرح تحقق خاورمیانه جدید بودند که پیشتر با موانعی رو به رو شده بودند.

داعش در سایه اشغالگری آمریکا در عراق رشد و نمو کرد و در زمان خاصی اعلام موجودیت می‌کند و برای مشروعیت‌بخشی به آن، آمریکایی‌ها، داعش را به زعم خود برآیند سیاست سرکوب سنی‌ها در عراق تفسیر کردند و دستگاه رسانه‌های خود را در خدمت این توطئه قرار دادند. حامیان داعش، با ایجاد این گروه، جنگ شیعه و سنی را در عراق هدف‌گذاری کرده بودند، اما دیری نپاید سنی‌های عراق که به اصطلاح دلسوزان برای آنان اشک تمساح می‌ریختند، از ناحیه داعش زخم خوردند. همبستگی و وحدت عراقی‌ها در جنگ با داعش، نقشه شوم  آمریکایی‌ها را نقش برآب کرد و امروز، شکست داعش در موصل با وجود مزاحمت‌های آمریکایی، به منزله به صدا درآمدن ناقوس مرگ طرح‌های تجزیه‌طلبانه آمریکا در منطقه راهبردی غرب آسیا است.

واکنش سرد برخی رسانه‌ها و دولت‌های عربی به خبر آزادسازی موصل و نابودی داعش در این شهر، به منزله همکاری برخی اعراب با طرح‌های تجزیه‌طلبانه آمریکا در منطقه خاورمیانه قابل ارزیابی است. در همین زمینه؛ شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین روز سه‌شنبه در تحلیلی اعلام کرد: عراق توانسته است، آزادی و استقلال خود را در برابر کسانی که به دنبال تجزیه این کشور بودند، پس بگیرد؛ بدون شک، این پیروزی دولت و ملت عراق، کسانی را نگران می‌کند که امیدوار بودند، داعش بتواند برنامه‌های مورد نظر آنان را در روند شکل‌گیری خاورمیانه جدید محقق کند؛ روندی که قرار بود با فروپاشی عراق آغاز شود و به سوریه، لبنان و یمن برسد.  

مرگ روند شکل‌گیری خاورمینه جدید با نابودی داعش در موصل، شکست آمریکا در اجرای سیاست‌هایش در منطقه غرب آسیا معنا می‌شود و این پیروزی تاریخی، دستاوردی مهم برای محور مقاومت است.

کلیدواژه