هشدار قطر در خصوص سیاسی کاری های عربستان در خصوص حج
(last modified Wed, 19 Jul 2017 07:22:40 GMT )
سرطان 28, 1396 11:52 Asia/Kabul
  • هشدار قطر در خصوص سیاسی کاری های عربستان در خصوص حج

کمیته ملی حقوق بشر قطر روز سه شنبه با بیان اینکه عربستان با ایجاد موانعی بر سر راه حجاج قطری سعی در سیاسی کاری حج دارد، هشدار داد در صورت رفع نشدن این موانع به سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.

اقداماتی نظیر ایجاد موانع برای اعزام حجاج قطری، تداوم حملات رسانه ای و جلوگیری از مبادله پول قطر در عربستان سعودی نوعی سیاسی کاری شعائر دینی و گنجاندن مساله حج در کنار اختلافات سیاسی است که عربستان از چنین اقداماتی بویژه از موضوع  حج برای فشار سیاسی علیه قطر استفاده می کند . عربستان و همپیمانانش (مصر، امارات و بحرین)، پنجم ژوئن 2017 در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام و تحریم هایی علیه این کشور وضع کردند.

این چهار کشور، قطر را به همسو نبودن با جریان عربی به رهبری ریاض متهم کرده‌اند . عربستان سعودی‌ سال 2016 نیز به دلایل واهی مانع حضور زائران برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران و سوریه در مناسک حج شده بود . شهروندان قطری‌‌ در هفته های اخیر اعلام کردند که ، سعودی‌ها از ورود اتباع قطر به «مسجد الحرام» ممانعت کرده‌اند و از آنها خواسته‌‌اند سریعاً عربستان را ترک کنند. اگرچه آل سعود خود را خادم حرمین شریفین (مدینه منوره و مکه مکرمه) می داند با این حال این رژیم  بر خلاف ادعاهایش همواره به  این امتیاز مذهبی نگاهی سیاسی و ابزاری داشته است .

" تحلیل گر مسائل سیاسی لبنان خانم " مروا عثمان "در این زمینه گفت :

"رژیم آل سعود این اختیار را ندارد که مانع انجام مناسک حج مسلمانان شود . وی افزود:

" رژیم آل سعود نمی تواند تصمیم بگیرد چه کسی برای اجرای مناسک حج به عربستان برود و چه کسی نرود؟ زیرا حج به همه مسلمانان دنیا تعلق دارد و کسی نمی تواند ادعای مالکیت آن را داشته باشد. "

آل سعود در پی هرگونه اختلاف و تنشی با کشوری فرصت دینی و شرعی حج را از شهروندان آن کشور می گیرد . در این راستا ، آل سعود طی سال های اخیر شهروندان ایرانی، سوری، یمنی و اخیرا" نیز درصدد است تا شهروندان قطری را بطور کامل از انجام فریضه حج محروم کند .

در خصوص ایران نیز حکومت سعودی اواخر سال 2015 روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد و در پی آن شهروندان ایرانی در سال 2016 به بهانه قطع رابطه عربستان با ایران از انجام فریضه حج محروم شدند. 

 آل سعود اکنون نیز به دلیل اختلاف و تنش با دولت قطر که سبب قطع روابط با این کشور شد ، از ورود اتباع قطری به مسجد الحرام ممانعت می کند که این موضوع بیانگر تداوم سیاسی کاری های آل سعود در خصوص حج است .

اقدامات آل سعود در استفاده های ابزاری از  مذهب، فرایض و نمادهای مذهبی برای پیگیری مقاصد  سیاسی در حالی است که در حقوق بین الملل از حقوق مذهبی به عنوان حقوقی اساسی و غیرقابل نقض یاد شده است. 

سوء مدیریت های مکرر آل سعود در خصوص  مراسم حج در طول سالهای گذشته جای تردیدی را باقی نگذاشته است که این رژیم بدوی با عقاید انحرافی صلاحیت اداره امور حج را ندارد . پیشنهادات مطروحه در جهان اسلام مبنی بر ضرورت پاسخگویی آل سعود به مطالبات مسلمانان جهان در خصوص برگزاری صحیح مراسم حج و سپردن مدیریت امور حج به کمیته ای مستقل از جهان اسلام بیانگر آن است که توجیهات آل سعود در خصوص  قبولاندن سیاسی کاری های خود در خصوص  حج هیچ مقبولیتی در نزد افکار عمومی ندارد. 

"پژوهشگر جنبش‌های اسلامگرای سوریه در این زمینه بر اداره حج خارج از سیطره عربستان تاکید کرد . «حسام شعیب» ،  با بیان اینکه خادمان خود خوانده حرمین شریفین تا کنون در حرمت‌شکنی کعبه از هیچ چیز فروگذاری نکرده‌اند، گفت: مسلمانان باید مقدسات خود را از سیطره آل سعود نجات دهند. شعیب با اشاره به اینکه رژیم آل سعود همواره فاقد لیاقت و مدیریت حرمین شریفین و همچنین تامین امنیت حجاج بوده است،افزود، اداره حج باید خارج از مسائل سیاسی و حکومتی و جزء وظایف سازمان همکاری اسلامی باشد. "

کلیدواژه