اشغال دوازده روستا در شمال افغانستان توسط طالبان
(last modified 1396-04-31T04:26:28+00:00 )
سرطان 31, 1396 08:56 Asia/Kabul
  • اشغال دوازده روستا در شمال افغانستان توسط طالبان

در حمله طالبان به دو شهرستان در ولایت فاریاب افغانستان، دوازده روستا و چهار پاسگاه پلیس به تصرف این گروه درآمد.

در حملات گروه طالبان در ولایت فاریاب Faryab که از دو روز پیش آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد، شهرستان‌های «بلچراغ» Bilchiragh و «دولت آباد» Dawlat Abad هدف قرار گرفته است .

«عبدالکریم یورش» سخنگوی پلیس فاریاب  گفت، عقب نشینی نیروهای امنیتی افغانستان باعث شد دوازده روستا  از این دو شهرستان  و همچنین چهار پاسگاه پلیس نیز  به تصرف طالبان در آید .به گقته مقامات نظامی فاریاب ، چهار پلیس در این حملات زخمی شدند.

"ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی گروه طالبان مدعی شد اعضای این گروه دستکم 7 پاسگاه امنیتی را در ولایت فاریاب به تصرف خود در آورده اند و 26 نظامی افغان در این درگیری ها کشته اند.

برخی از مقامات و نمایندگان مجالس و شخصت های افغانستان از وخامت اوضاع امنیتی  ولایت فاریاب ابراز نگرانی کرد ه اند  .

اشغال دوازه روستا و چهار پاسگاه پلیس توسط طالبان درولایت فاریاب آنگونه که سخنگوی پلیس این استان اعلام کرده،می تواند هشداری درباره افزایش مناطق تحت اشغال این گروه در آینده باشد.

به خصوص آنکه درنزدیک به یکسال گذشته ولایت فاریاب یکی ازمراکز هدف طالبان بوده است که اشغال شهرستان غورماچ توسط این گروه  که پس از حدود یک هفته توسط نیروهای دولتی باز پس گرفته شد،نقطه عطف این تحولات بشمار می رود.

بر اساس آنچه از بیانیه چند ماه پیش طالبان برداشت شد این گروه درصدد است تا در دور جدید حملات در افغانستان که از بهار گذشته آغاز شده ،حضوری مسلط بر مناطقی از این کشور داشته باشد که معنای آن اشغال شهرها و روستاها در افغانستان است که بنا به ملاحظات طالبان در استان های مختلف می تواند حائز اهمیت باشد.

به همین دلیل است که طالبان برغم شکست درهدف خود برای اشغال طولانی مدت شهرستان غورماچ در استان فاریاب در سال گذشته،همچنان درصدد است تا بخشی از فاریاب را به کنترل خود درآورد که تصرف دوازده روستا در این استان در چارچوب چنین سیاستی انجام شده است.

البته تداوم و افزایش ناامنی در شمال افغانستان تنها محدود به ولایت فاریاب نیست و ولایت های بلخ،بدخشان و جوزجان هم در دایره بی ثباتی و گسترش فعالیت های تروریستی قرار دارند.

در محافل سیاسی و رسانه ای افغانستان دلایلی از جمله ضعف نیروهای امنیتی،وجود فرماندهان فاسد ،عدم ارسال به موقع تجهیزات نظامی و همچنین نفوذ داعش و ورود برخی تروریست های خارجی از کشورهای همسایه را علل اصلی تشدید ناامنی در شمال این کشور ارزیابی کرده اند.

این دیدگاه هم وجود دارد  که تنش های سیاسی بین مقامات ارشد ملی و محلی در افغانستان و اختلاف بین نهادهای حاکمیتی  به خصوص دولت و مجالس نمایندگان و سنای این کشور علت دیگری است که به طور غیر مستقیم بر افزایش ناامنی و بی ثباتی در شمال افغانستان تاثیر گذار بوده است.

 در یکسال گذشته نمایندگان مردم افغانستان در استان های شمالی این کشور با بیان این که نیروهای امنیتی کفایت لازم برای تامین امنیت را ندارند از دولت وحدت ملی افغانستان خواستند با تسلیح مردم از ظرفیت آنان برای مقابله با تروریسم و ناامنی استفاده کند که این مسئله مورد پذیرش قرار نگرفت.

به نظر میرسد،مقامات دولت و نهادهای دیگر حاکمیتی در افغانستان باید بدون توجه به اختلافات طبیعی سیاسی بین خود، در اجماعی موثر راهی برای مهار ناامنی در این کشور به خصوص در استان های شمالی این کشور پیدا کنند،زیرا طبق قانون هر یک از آنان در قبال تحولات افغانستان، متناسب با مسئولیت های خود باید پاسخگو باشند.        

 

 

کلیدواژه