اسد 10, 1396 13:55 Asia/Kabul

ائتلاف هایی که از درون نظام ایجاد می شود و علیه نظام به پا می خیزند در شرایط کنونی این کشور مشکلات را افزایش می دهد

کارشناس و تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: ائتلاف هایی که از درون نظام ایجاد می شود و علیه نظام به پا می خیزند در شرایط کنونی این کشور مشکلات را افزایش می دهد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تشکیل ائتلاف ها و جریان های سیاسی جدید در افغانستان بویژه ائتلاف نجات افغانستان که سران آن جزء رهبران احزاب سیاسی هستند و از سمت های بالایی هم در حکومت وحدت ملی برخوردارند اظهار داشت: تشکیل این ائتلاف ها باعث بیشتر شدن مشکلات در این کشور خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی افغانستان ایجاد ائتلاف ها، گروه های سیاسی، احزاب و سازمان های اجتماعی به خاطر اصلاح نظام حق مسلم افراد جامعه است اما مساله این است که ایجاد ائتلاف ها به چه شیوه هایی صورت می گیرد، در هیچ ماده ای از قانون اساسی افغانستان گفته نشده که یک ائتلاف می تواند در یک کشور دیگر ایجاد و بعد به داخل افغانستان منتقل شود اما ائتلاف نجات افغانستان به همین شکل ایجاد شده که نمی توان از آن طرفداری کرد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به انتقاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از ایجاد ائتلاف های درون حکومتی عنوان کرد: کار کسانی که عملاً در بدنه نظام حضور دارند اما به نام ایجاد اصلاحات در نظام اقدام به تشکیل ائتلاف هایی می کنند بیشتر به طنز شبیه است، آن ها نمی توانند با چنین ائتلاف هایی نظام را اصلاح کنند بلکه باید خود را اصلاح کنند.

به گفته خروتی اعضای ائتلاف نجات افغانستان هم چون خودشان در داخل نظام حضور دارند اگر خود را اصلاح کنند در نظام هم اصلاحات وارد می شود، و اگر بر ایجاد اصلاحات در نظام اصرار دارند باید ابتدا از بدنه آن خارج شوند و سپس در صدد اصلاح آن برآیند.

وی اضافه کرد: اینکه عده ای از داخل نظام افغانستان علیه آن به پا خیزند بویژه در شرایط کنونی که افغانستان در جنگ است و تهدیدهای گروه های تروریستی هم وجود دارد نه تنها نمی تواند مشکلی را حل کند بلکه باعث افزایش مشکلات می شود.

 

کلیدواژه