رایزنی های ایران و روسیه درباره آخرین تحولات منطقه
(last modified 1396-05-10T11:29:40+00:00 )
اسد 10, 1396 15:59 Asia/Kabul
  • رایزنی های ایران و روسیه درباره آخرین تحولات منطقه

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران برای گفت وگو و رایزنی با مسئولان روسیه درباره آخرین تحولات منطقه،امروز (سه‌شنبه) وارد مسکو شد. «حسین جابری‌انصاری» معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران در این سفر دور جدید نشست‌های کمیته سیاسی مشترک دو کشور را با «میخائیل بوگدانف» Mikhail Bogdanov معاون وزیر خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه برگزار می‌کند .

این رایزنی ها در شرایطی است که امریکا تحرکات تازه ای را با بازی در زمین تحریم های ایران و روسیه شروع کرده است. حضور ایران و روسیه درعرصه  مهار بحران سوریه و تاثیری که این نقش بر شکست داعش گذاشت، موضوعی است که سیاست های  ماجراجویانه آمریکا در منطقه را با چالش مواجه کرده است.

اندیشکده راهبردی تبیین در تحلیلی بر روابط   ایران و روسیه می نویسد :

"..بی‌تردید روسیه، چین و ایران اصلی‌ترین کشورهایی هستند که طبق اسناد سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا به عنوان تهدیدات اصلی این کشور قلمداد شده‌اند. در این میان شکل گیری ائتلاف میان ایران و روسیه در حوزه مسائل منطقه‌ای غرب آسیا و روند روبه‌رشد همکاری نظامی میان دو کشور بر حساسیت آمریکا افزوده است." 

 واقعیت این است که بحران سوریه و ظهور داعش، ماهیت روابط ایران و روسیه را در قالب  همکاری‌های منطقه‌ای و در جهت تامین منافع ژئوپلتیک تغییر داده است. از اینرو واضح است که رویکرد آمریکا تلاش در جهت  ایجاد  شکاف میان دو کشوراست .این تحرکات  اما  تاثیر گذار نخواهد بود، چرا که  اولا پیوندهای نظامی، سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه  ماهیتی راهبردی پیدا کرده و ثانیا؛ این روابط دردرون نهادهایی مانند ؛ «سازمان همکاری‌‌های شانگهای»، «بریکس» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» تقویت شده است.

امریکا البته از ابزارهای  گوناگون  از جمله تحریم  برای محدود ساختن نقش تاثیر گذارایران و روسیه  در سطح منطقه ای و بین االمللی  استفاده کرده است .  نشریه اینتر ست  در مقاله ای به قلم پل پیلار استاد دانشگاه در امریکا وعضو ارشد  مرکز مطالعات امنیتی ،در نقد سیاست های امریکا می نویسد :

...نگه داشتن تحریم ها به نام برنامه موشکی یا وضع تحریم های جدید، مانند صادر کردن یک بیانیه بی اساس مانند این است: «ما آنچه که شما انجام می دهید را دوست نداریم بنابراین رنجی نامحدود را بر شما تحمیل می کنیم.»

با چنین نگرشی دولت  امریکا  به دنبال آن است که برای رسیدن به اهداف منطقه ای خود دایره  نقش افرینی ایران را تنگتر کند و یکی از این اقدامات کم اثر کردن نقش مشترک ایران و روسیه است . ترامپ درابتدا از مذاکره با روسیه  سخن می گفت ؛اما تصویب تحریم های جدید امریکا ضد روسیه این وعده ها را در ابهام بیشتری فروبرد . دلایل و شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه امریکا  نمی تواند  مانع از این نقش آفرینی شود .  اکنون  ایران در حیطه  تحولات  سیاسی یک بازیگر مهم محسوب می شود و نقش مثبت ایران و روسیه  در تحولات  منطقه که دستاورد بزرگ ان پیروزی  بر جبهه داعش در عراق و سوریه است ، غیر قابل انکار است. رایزنی های مستمر ایران  و روسیه  درباره آخرین تحولات منطقه درهمین چارچوب قابل ارزیابی است .