هدف دشمنان از راه اندازی حملات تروریستی در افغانستان ایجاد اختلاف مذهبی است
(last modified 1396-05-12T11:35:24+00:00 )
اسد 12, 1396 16:05 Asia/Kabul

هدف دشمنان از راه اندازی حملات تروریستی و هراس افکنانه در افغانستان ایجاد اختلاف و تفرقه مذهبی در میان مردم است

کارشناس و فعال جامعه مدنی در هرات گفت: هدف دشمنان از راه اندازی حملات تروریستی و هراس افکنانه در افغانستان ایجاد اختلاف و تفرقه مذهبی در میان مردم است.

هادی افشار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات انفجاری اخیر در افغانستان بویژه حمله به مسجد جوادیه هرات که ده ها نفر در نتیجه آن شهید و زخمی شدند اظهار داشت: هدف از اینگونه حملات ایجاد اختلافات مذهبی است چیزی که غربی ها و بویژه امریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند و  می خواهند مذاهب مختلف در افغانستان و بویژه ولایت هرات که همواره باهم برادرانه زندگی کرده اند از هم دور شوند و بین آن ها اختلاف ایجاد شود.

وی تاکید کرد: مردم افغانستان در چنین اوضاعی باید هوشیار باشند، موقعیت و زمان را درک کنند، زیرا زمان حساس و وضعیت شکننده است و دشمن برای ایجاد اختلاف و دور کردن مردم از یکدیگر کمر بسته است. مردم باید بدانند در چنین شرایطی دشمن تلاش می کند اعمال تروریستی که در میان پیروان یک مذهب صورت می گیرد را به دوش پیروان مذهب دیگر بیندازد و این در حالی است که از گذشته های دور شیعه و سنی در افغانستان و در هرات با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.

به گفته این کارشناس افغان انتظار مردم افغانستان از دولت برقراری امنیت است، تامین امنیت وظیفه پلیس، ارتش و امنیت ملی است اما با فسادی که در ارگان های دولتی حاکم وجود دارد مردم شاهد برقراری امنیت نیستند، مردم هرات که روز و شب گذشته در اعتراض به ناامنی ها به خیابان ها ریخته بودند هم شعار تامین امنیت سر داده و وظایف دولت را در این راستا گوشزد کردند.

افشار عنوان کرد: البته جلوگیری از حملات انفجاری حتی در کشورهای پیشرفته هم دشوار است چنانچه شاهد چنین حملاتی در این کشورها هم بوده ایم اما به هر صورت دروازه های ورودی شهرها در افغانستان مشخص است اما دقت لازم در مورد ورود و خروج از این دروازه ها صورت نمی گیرد.

وی افزود: برخی خبرها حاکی از آن است حمله کنندگان به مسجد جوادیه هرات چچنی بوده اند که باید پرسید چگونه وارد هرات شده اند، طبیعی است که افرادی خواسته یا ناخواسته با آن ها همکاری کرده اند در حالی که اگر دولت بخواهد توانایی برقراری امنیت را دارد زیرا نیرو و امکانات لاز را در اختیار دارد اما آنگونه که باید به وظایف خود عمل نکرده و این مساله باعث نارضایتی مردم شده است.

 

کلیدواژه