اسد 15, 1396 11:22 Asia/Kabul
  • بازگشت بی سروصدای نظامیان امریکایی به افغانستان

نظامیان آمریکایی به بهانه تشدید ناامنی ، بار دیگر به شکل خزنده و بدون رسانه ای شدن در حال بازگشت به افغانستان و استقرار در ولایات مختلف از جمله وردک هستند .

به گفته منابع محلی ، دستکم 45  نظامی ویژه آمریکای در پایگاهی در این ولایت مستقر شده‌اند. پس از حمله امریکا به افغانستان در سال 2001 به بهانه مقابله با تروریسم که سپس ناتو را نیز به عنوان بازوی عملیاتی خود وارد این کشور کرد حدود 130 هزار نظامی در افغانستان مستقر کردند.

اما دو عامل مهم باعث شد باراک اوباما رئیس جمهوری قبلی امریکا با برنامه خروج بخش زیادی از نظامیان این کشوراز افغانستان در سال 2014 و خروج کامل انها تا سال 2016 موافقت کند.اول اعتراضهای گسترده مردم افغانستان بود که امریکا را نگران تکرار شکست استعمارپیرانگلیس و ارتش سرخ شوروی درزمان اشغال افغانستان برای نیروهای امریکایی کرد. 

دوم ناتوانی ارتش امریکا و ناتو در مقابله با گروههای تروریستی و افزایش تلفات انها در افغانستان بود که امریکا را نگران تکرار شکست سنگین و تحقیر امیزارتش این کشوردر جنگ ویتنام کرد.البته بسیاری براین اعتقادند امریکا در پوشش خروج نیروهای خود اقدام به تکمیل پایگاههای نظامیش در افغانستان از جمله پایگاه هوایی بگرام کرد .

امریکا برای بازگرداندن مجدد نیروهای خود به افغانستان نیاز به بهانه داشت و ظهور گروه تروریستی داعش و تشدید ناامنی باعث شد تا مجددا افزایش نیروهای نظامی امریکا و ناتو در دستور کار قرار بگیرد .اما تحلیلگران بازگشت مجدد نیروهای امریکایی به افغانستان را مرتبط با سیاستهای جدید واشنگتن در منطقه از جمله انتقال تروریسم به اسیای مرکزی وتبدیل افغانستان به پایگاه منطقه ای خود تلقی می کنند.

عبدالطیف نظری کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه کابل :

"در حال حاضر افغانستان بیشتر به عنوان ابزاری برای امریکا است و هدف اساسی واشنگتن مهار رقیبایش در منطقه است و از برخی گروه های تروریستی نیز درراستای راهبردهای خود استفاده ابزاری می کند ."

از دیدگاه محافل سیاسی و نظامی در منطقه اگر امریکا واقعا برای مقابله با تروریسم در افغانستان جدی است با فشار بر پاکستان و قطع حمایت از تروریستها می تواند ارامش و امنیت را به افغانستان بازگرداند.اما نفع امریکا و ناتو در ادامه بحران در افغانستان است تا بتوانند ضمن توجیه حضور نظامی خود در این کشور  منابع معدنی افغانستان را نیز غارت کنند .در همین راستا کاخ سفید اعلام کرده است که قصد دارد شرکتهای امنیتی خصوصی در افغانستان را تقویت کند . 

 وحید مژده خبرنگار و نویسنده معروف افغانستان:

"جنگ افغانستان شکل تجاری به خود گرفته است و ترامپ رئیس جمهوری امریکا می گوید هرکس حاضر باشد برود افغانستان و بجنگد ما به او پول می دهیم و این به معنای هرج و مرج بیشتر در افغانستان است "

در هر حال ،رویکرد اخیر دولت افغانستان به توسعه همکاری با چین و هندوستان و ترغیب انها به مشارکت بیشتر در روند صلح افغانستان نشان می دهد که دولت کابل درصدد است با مشارکت سایر قدرتهای منطقه ای  به نوعی  توازن  در عرصه سیاسی و امنیتی افغانستان ایجاد کند تا امریکا یکه تاز تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان نباشد .

 

کلیدواژه