اسد 17, 1396 16:29 Asia/Kabul
  •  ایران حامی حفظ وحدت و یکپارچگی عراق

همزمان در بحبوحه اصرار خانواده بارزانی برای برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق، علماء و فصلای عراقی و نماینده سازمان ملل در امور عراق در تهران با مسوولان ایران درباره تحولات آن کشور رایزنی کردند.

«علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل عصر دوشنبه در دیدار با علماء و فضلای عراقی در تهران، درباره موضوع همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق تاکید کرد: ایران با همه وجود از تمامیت ارضی عراق دفاع می‌کند و مخالف هر نوع نظرسنجی برای جدایی بخش‌هایی از عراق است. ولایتی با بیان اینکه هر نوع جدایی از سوی هر گروهی با منافع ملی عراق مغایرت دارد، خطاب به علمای عراقی اظهار کرد: این امر باعث تجزیه عراق می‌شود و حتما شما مقابل آن ایستادگی خواهید کرد.

همزمان «یان کوبیش» نماینده سازمان ملل در امور عراق روز دوشنبه در تهران با «حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل دیدار کرد و دو طرف درباره ثبات و امنیت عراق گفت وگو کردند.

«امنیت»، «ثبات» و «حفظ یکپارچگی تمامیت ارضی عراق» همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است. سیاست ایران در قبال همسایگانش و کشورهای منطقه، حفظ استقلال کامل آنان بوده و با هرگونه تجزیه‌طلبی مخالفت کرده است. همین نگاه به عراق در سیاست و مواضع ایران به طور آشکار مشهود است.  آنگاه که امنیت عراق با اشغالگری داعش در خطر بود، ایران بلافاصه به کمک دوستان خود در بغداد و اربیل شتافت. در بحث امنیت، آنچه ایران در حد توان داشت در اختیار عراقی‌ها گذاشت و مانع رسیدن داعشی‌ها به دروازه‌های اربیل و بغداد شد. اکنون هم سیاست ایران پس از نابودی داعش در موصل، حفظ وحدت و یکپارچگی عراق است. هدف فتنه داعشی- بعثی در عراق برهم زدن یکپارچگی عراق بود، اما این توطئه با هوشیاری مرجعیت دینی، مردم و گروه‌های مختلف عراقی ناکام ماند.

دوران پساداعش، دورانی به مراتب سخت‌تر و حساس‌تر است و هوشیاری بیشتری را از سوی عراقی‌ها به ویژه علمای عراق می‌طلبد. تضعیف کشورهای اسلامی و مستقل در منطقه خاورمیانه با ابزارهای مختلف از جمله حمایت از تلاش داخلی برای تجزیه آنان خواست دشمنان به ویژه رژیم اسرائیل است و حرکت در این مسیر، سرابی بیش برای حامیان آن نیست. اصرار خانواده بارزانی برای برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق چشم‌انداز روشنی برای کُردها ندارد و به نفع صلح و امنیت منطقه و خود عراق هم نیست. در همین چارچوب، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در جریان دیدار با نمایندگان حزب دموکرات کردستان (پارتی) در مجلس نمایندگان عراق اظهار کرد: همه کشورها معتقدند وحدت عراق برای ثبات منطقه مهم است و قدرت عراق در اتحاد اقشار مختلف آن و گروه‌های سیاسی و ادامه یافتن گفت وگوها است.

به رغم اصرار خانواده بارزانی‌، مخالفت‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با همه‌پرسی مورد خواست «مسعود بارزانی» در حال افزایش است. بازی با احساسات کُردها، مسعود بارزانی را به اهداف شخصی خود نخواهد رساند، چون بخش گسترده بدنه کُردها هم با خواست شخصی بارزانی مخالفند. در همین زمینه، «نهضت مخالفت با برگزاری همه‌پرسی جدایی در کردستان عراق» اعلام موجودیت کرده است. کُردپرس روز سه‌شنبه گزارش داد؛ «رابون معروف» سخنگوی این نهضت تاکید کرد: «ما بر این باوریم این همه‌پرسی هیچ منفعتی برای اهداف و مقاصد کُردها درپی نخواهد داشت.»

کلیدواژه