اسد 24, 1396 10:02 Asia/Kabul
  • استعفای مشاور رئیس جمهوری افغانستان در اعتراض به حملات هوایی آمریکا

"لعل پاچا آزمون" مشاور رئیس‌ جمهوری افغانستان در امور اجتماعی در اعتراض به حملات هوایی اخیر آمریکا در شرق این کشور و کشته شدن ۱۶ غیر نظامی در شهرستان "هسکه مینه" از این مقام استعفا داد.

وی در نامه استعفای خود به اشرف غنی نوشته است، درحالی که کشتار در نقاط مختلف افغانستان به بهانه‌های مختلفی ادامه دارد، اما نسبت به این مسئله رسیدگی نمی‌شود و بنابراین به ادامه کار تمایلی ندارم.

آزمون افزوده است،«لعنت به کسی که مردم او کشته می‌شوند اما آرامش خاطر دارد و با وجود تکرار این مسئله از آن چشم‌پوشی می‌کند».

 مشاور اشرف غنی در این نامه تاکید کرد، در کنار مردم مظلوم افغانستان قرار خواهد گرفت و «حکومت نیز بر کسانی مبارک باشد که تحت عنوان نجات مردم، مردم را می‌کشند و بازخواست آن هم نتیجه‌ای ندارد.

استعفای مشاور امور اجتماعی  رئیس جمهوری افغانستان در اعتراض به حملات اخیر هوایی آمریکا درشرق آن کشور، نشانه دیگری از افزایش انتقادها از سیاست های امنیتی محمد اشرف غنی است که می تواند چالش ها برای دولت کابل را بشدت افزایش دهد.

این استعفاء پس از شکل گیری ائتلاف شورای نجات افغانستان با حضور سه شخصیت برجسته این کشور که در مناصب دولتی حضور دارند،حاکی ازآنست که بخشی از اطرافیان و نزدیکان سیاسی و همکاران ارشد اشرف غنی در دولت وحدت ملی افغانستان،از سیاست های رئیس جمهوری این کشور رضایت ندارند.

حضور ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان،محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی کابینه و عطا محمد نور استاندار بلخ در ائتلاف شورای  نجات این کشور،از سوی محافل سیاسی و رسانه ای افغانستان شکاف سیاسی حکومت و تشکیل اپوزیسیون در درون دولت این کشور ارزیابی شده است.

استعفای مشاور اشرف غنی و شکل گیری ائتلاف شورای نجات افغانستان،رئیس جمهوری این کشور را در موقعیت دشواری قرار داده است.

  این دیدگاه وجود دارد که افزایش گسترده انتقادها ازسیاست های امنیتی اشرف غنی درمواجهه با خودسری های آمریکا در افغانستان و همچنین برخورد غیر موثر با روند فزاینده ناامنی ها در این کشور به خصوص گسترش دامنه اقدامات طالبان و داعش در مناطق مختلف، موجب خواهد شد تا اقتدار دولت وحدت ملی افغانستان تضعیف بشود و همین مسئله می تواند در آینده سیاسی وی به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1398 میلادی تاثیر تعیین کننده ای داشته باشد.   

علی ترکمنی کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید: اشرف غنی  در موقعیت دشوار سیاسی اجتماعی قرارگرفته است و تقریباً تمام موتلفین سیاسی خود را از دست داده است چون اکثریت مطلق اقوام تاجیک و هزاره و ازبک از وی و حکومتش ناراضی و فاصله گرفته اند.

در این شرایط به نظر می رسد،رئیس جمهوری افغانستان برای کاهش انتقادها و بهبود اوضاع امنیتی دراین کشور باید با برگزاری نشست های مشترک با منتقدان و مخالفان و مجالس نمایندگان و سنای راهی برای برون رفت از این شرایط از طریق ایجاد اجماع ملی در مقابله با تهدید تروریسم بیابد.