اسد 28, 1396 15:02 Asia/Kabul
  •  امریکا با چه اهدافی ایران را حامی تروریسم معرفی می کند؟

در پی حملات یازده سپتامبر 2001 رئیس جمهوری وقت امریکا ، جرج دبلیو بوش با ادعاهای دروغین  و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی مسلمانان  ؛ امریکا را  پرچمدار مبارزه  غرب علیه تروریسم  معرفی کرد. اما نتیجه کار  امریکا ، پاشیدن بذر جنگ و گسترش تروریسم  در منطقه و جهان بوده است.

اکنون  نیز ترامپ وجریان های  حامی افراط گرایی در امریکا برادامه همان مسیر و استفاده از همان الفاظ و ادبیات اصرار می ورزند   .

قراین نشان می دهد دولت ترامپ ونهادهای ترویج کننده اندیشه های افراط گرایانه ضد اسلامی در امریکا بدنبال دو هدف خطرناک هستند.

هدف اول :تغییر مسیر مبارزه  حقیقی با تروریسم است که اکنون با ورود مستقیم  ایران به میدان مبارزه با تروریسم  ؛ زوال و نابودی داعش را محقق ساخته است .

اما هدف دوم امریکا : نسبت دادن ریشه های تروریسم و افراط گرایی به اسلام و  مخدوش نشان دادن  ارزش های الهی  همچون امر مقدس جهاد است  .

تازه ترین گزارش ادعایی در این زمینه  مقاله اندیشکده آمریکایی موسوم به  «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» است . این اندیشکده در  مقاله ای ایران را بزرگ ترین حامی دولتی آنچه تروریسم جهادی در جهان نامید، دانسته است.این دید گاه یکسویه و افراط گرایانه  در حالی دستمایه تفکرات باطل  مقام های کاخ سفید و اندیشکده های امریکایی شده است که اگر امروز داعش راه  فرار از عراق  و سوریه را درپیش گرفته ؛ این موفقیت محصول مبارزه امریکا با داعش نبوده ؛ بلکه مرهون  فداکاری و جهاد  حقیقی و از خود گذشتگی نیروهای مردمی و بویژه مدافعان حرم بوده که مقابل داعش و حامیان  آنها ایستاده اند .اما متاسفانه برخی کشورهای منطقه با راهبردهای  تحریک آمیز بدنبال دادن آدرس های غلط هستند . واقعیت این است که راه مبارزه با افراط  گرایی اتهام زدن به ایران و مخدوش نشان دادن ارزش های الهی همچون "جهاد" نیست.

نوآم چامسکی، تحلیل‌گر برجسته سیاسی، زمانیکه پاریس هدف حملات تروریستی قرار گرفت ؛در مصاحبه ای سیاست‌های امریکا و هم‌پیمانان این کشور را عامل حملات تروریستی دانست .وی با طرح این پرسش که آیا هدف امریکا  تشویق تروریسم یا پایان دادن به آن است افزود: «اگر می‌خواهید به تروریسم پایان دهید باید نخست پرسید که چرا تروریسم اتفاق افتاد؟ دلایل اصلی آن چه بود و ریشه‌های عمیق‌تر آن چه بود؟ و سپس باید سعی کنید به این پرسش‌ها بپردازید.»

دراین زمینه  دو  نکته  وجود دارد .

نکته اول ؛ داشتن صداقت در گفتار و عمل  در مبارزه با تروریسم است ؛اما اقدامات امریکا فاقد چنین ویژگی است .نکته  دوم؛  ضرورت  مشخص شدن  مرز میان تروریسم از دید گاه امریکا و تروریسم به مفهوم واقعی ان است  .

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه در بیانیه ای با محکوم کردن حملات تروریستی در اسپانیا ، گفت : همه کشورهای صلح طلب و آنانی که مبارزه با تروریسم را در معنای واقعی خود در سر لوحه کار خود دارند، باید اتحادی جهانی علیه خشونت، ناامنی و ترور تشکیل دهند و اولویت نخست خود را به مبارزه و ریشه کنی با تروریست اختصاص دهند.