اسد 28, 1396 17:17 Asia/Kabul
  • مشکل اصلی بین افغانستان و پاکستان مساله خط دیورند است که باید حل و فصل شود

مشکل اصلی بین افغانستان و پاکستان که مشکلات دیگر را سبب شده مساله خط دیورند است که باید حل و فصل شود

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: مشکل اصلی بین افغانستان و پاکستان که مشکلات دیگر را سبب شده مساله خط دیورند است که باید حل و فصل شود.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر اخیر "تهمینه جنجوعه" معاون وزیر خارجه پاکستان به کابل و دیدار با مقامات افغان اظهار داشت: افغانستان و پاکستان از گذشته ها روابط دیپلماتیک داشته اند و امید است که روابط افغانستان با کشورهای همسایه بهتر از گذشته شود و مشکلاتی هم که بین افغانستان و پاکستان وجود دارد حل شود.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی بین دو کشور مساله خط دیورند است که در افغانستان تعدادی آن را به عنوان مرز مشترک بین افغانستان و پاکستان قبول دارند و تعدادی هم قبول ندارند و بر اساس نظر آنان مرز فراتر از آن است و این مساله اساس مشکلات بین دو کشور در گذشته بوده و اگر حل نشود در آینده هم سبب مشکلات خواهد بود.

به گفته این کارشناس افغان معضل خط دیورند بین افغانستان و پاکستان باید از طریق مذاکره بین دو کشور و همچنان مراجع بین المللی حل و فصل شود. اگرچه ممکن است بین دو کشور مسایل دیگری هم وجود داشته باشد اما در حال حاضر مساله اصلی خط دیورند است که باید دو کشور درصدد حل آن برآیند زیرا روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

فکوری بهشتی گفت: یکی از مسایل دیگر که بین دو کشور وجود دارد مرزهای طولانی است که در بسیاری مناطق هم مانعی برای ورود هراس افکنان به داخل افغانستان وجود ندارد. این مرزها هم باید تحت کنترل قرار بگیرند زیرا در غیر اینصورت جلو ورود هراس افکنان گرفته نمی شود و مشکلات عدیده ای از این ناحیه پدید می آید.

 

کلیدواژه