اسد 31, 1396 14:18 Asia/Kabul

حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا هم معتقد است که امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است

عضو پارلمان افغانستان گفت: امروز حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا هم معتقد است که امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است.

دکتر جعفر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات ضمیر کابل اف نماینده ویژه روسیه در افغانستان که گفته امریکایی ها در افغانستان شکست خورده اند و باید از خاک این کشور خارج شوند اظهار داشت: این تنها حرف نماینده روسیه نیست بلکه حتی دونالد ترامپ هم بر این نظر است که امریکا جنگ افغانستان را باخته است.

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: تاخیر در تدوین استراتژی نظامی امریکا در افغانستان هم به این دلیل است که ترامپ و تیمش نمی خواهند به جنگی که امریکا عملاً در آن شکست خورده ادامه دهند تا این کشور هزینه های بیشتری را متحمل شود.

وی افزود: اگرچه دولت امریکا با دولت افغانستان پیمان امنیتی امضا کرده اما جنگ افغانستان امروز به نقطه ای رسیده که اکثر مردم این کشور خواهان تجدید نظر در این پیمان هستند و بر این باورند که اگر امریکا نمی تواند امنیت را در این کشور تامین کند دیگر دلیلی برای حضورش وجود ندارد.

این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: حاکمیت طالبان در بسیاری از نقاط افغانستان و وجود دست کم چهل جبهه جنگ در سطح این کشور، بحران مشروعیت دولت و بحران بی اعتمادی که منشاء آن حکومت وحدت ملی بوده همه و همه نشان دهنده این است که جوانب درگیر در قضایای افغانستان مخصوصاً امریکا، جامعه جهانی و حکومت وحدت ملی طرف های شکست خورده در بحران این کشور هستند.

مهدوی گفت: برای حل مشکلات افغانستان حکومت وحدت ملی این کشور باید تلاش کند بحران بی اعتمادی را که بین احزاب و شخصیت های سیاسی بوجود آمده و خطر آن از خطر طالبان و داعش کمتر نیست حل کند، مساله دیگر این است که طالبان بر بخش زیادی از کشور تسلط دارند و رسیدن به امنیت و ثبات سیاسی از طریق نظامی امکان پذیر نیست.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: راه حل مشکل افغانستان این است که جناح های سیاسی موجود در نظام سیاسی و بخشی از طالبان که حاضرند به برنامه صلح بپیوندند به یک ساختار سیاسی مشترک برسند و دست از خصومت بردارند.

وی اضافه کرد: تداوم وضعیت کنونی، افزایش نیروهای امریکایی و سپردن جنگ افغانستان به شرکت های خصوصی هیچ کدام نمی تواند راه حل باشد و هیچ یک نمی تواند امنیت را در افغانستان تامین کند و یقیناً بر پیچیدگی های اوضاع در این کشور اضافه خواهد کرد.

 

کلیدواژه