سنبله 09, 1396 08:43 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به کاهش اهمیت عید سعید قربان در تاجیکستان

باوجود بی توجهی مقام های دولت دوشنبه به وضعیت رفاهی و معیشتی مردم مسلمان تاجیکستان ، دایره محدودیت های دینی مومنین تاجیک هر روز به شکلی تنگ تر می شود.

در این راستا ، فرمان وزارت معارف و علم تاجیکستان مبنی بر آغاز سال تحصیلی جدید در روز عید سعید قربان، با واکنش‌های بسیاری در تاجیکستان مواجه شده است.

امسال با وجود همزمان شدن عید قربان با روز اول سپتامبر روز بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید در تاجیکستان ، وزارت معارف و علم این کشور اعلام کرده است، همه دانش آموزان و دانشجویان باید در روز عید ، سر کلاس‌های درس حاضر شوند . در واکنش به این اقدام ، " علیم شیرزمان‌اف " رئیس دفتر محلی حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان در ولایت بدخشان ،  

از والدین دانش آموزان دبستان‌ها ، دبیرستان‌ها و مراکز آموزش عالی خواست به نافرمانی مدنی اقدام کنند و فرزندان خود را از رفتن به مراکز آموزشی در روز عید قربان باز دارند .

" جاوید مقیم " استاد رشته روزنامه‌نگاری و کارشناس مسایل سیاسی در تاجیکستان نیز گفت :

دستور وزارت معارف و علم به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در روز عید قربان ، نقض حقوق شهروندان است .

طی سال های اخیر دولت تاجیکستان تلاش بسیاری به عمل آورده است تا قوانین ضد اسلامی از جمله ممنوعیت حجاب را در این کشور اجرایی کند  .این در حالی است که ، 98 درصد از مردم تاجیکستان مسلمان هستند . به عبارت دیگر ، دولت حاکم بر دوشنبه به رهبری امامعلی رحمان، همه مساعی خود را به کار گرفته است تا در کشوری که 98 درصد مسلمان دارد ، قوانین ضد اسلامی و مغابیر با دین مبین اسلام را به اجرا در آورد . سیاست های اسلام ستیزانه دولت دوشنبه طی چند سال گذشته موجب شده است که ، اعتراض های مردمی به اشکال مختلف بروز کند .

وزارت معارف و علم تاجیکستان روز اول ماه سپتامبر و عید سعید قربان را در حالی که آغاز سال تحصیلی جدید در مراکز آموزشی این کشور اعلام کرده است که ، در مناطق مسلمان نشین روسیه نظیر جمهوری‌ های تاتارستان ، باشقیرستان ، داغستان و چچن با توجه به همزمانی این روز با عید قربان، شروع فعالیت مراکز آموزشی به روز دوشنبه چهارم سپتامبر موکول شده است .

در این ارتباط ، " رحمت الله زایراف " رییس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان  

با تاکید بر این که در قانون اساسی تاجیکستان روزهای اعیاد سعید فطر و قربان تعطیل رسمی و در تقویم نیز به عنوان روزهای غیرکاری ثبت شده است ، اقدام اخیر وزارت معارف و علم را برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در روزعید قربان نقض حقوق شهروندان توصیف کرد .

به گفته این کارشناسان تاجیک ،

با این اقدام وزارت معارف و علم تاجیکستان ، در عمل بی صلاحیتی و ناآشنایی مقام های این وزارت خانه با قوانین حقوقی داخلی این کشور نشان داده شده و حق آزادی اعتقادات مردم نقض شده است .  در مجموع ، باید گفت : بعد از سیاست تعطیلی و تخریب مساجد ، کشف حجاب ، ممنوعیت خواندن نماز در محیط های اداری و موارد مشابه دیگر ، بازگشایی مدارس در روز عید سعید قربان را باید ادامه سیاست های نادرست حاکمیت دوشنبه در قبال 98 درصد از جمعیت مسلمان تاجیکستان قلمداد کرد.