پاسخ ایران به ادعای امارات: ابوظبی به سیاست‌های مخرب و تنش‌زا در منطقه خاتمه دهد
(last modified Thu, 31 Aug 2017 06:57:41 GMT )
سنبله 09, 1396 11:27 Asia/Kabul
  • پاسخ ایران به ادعای امارات: ابوظبی به سیاست‌های مخرب و تنش‌زا در منطقه خاتمه دهد

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات وزیر خارجه امارات درباره جمهوری اسلامی ایران را نادرست و توهم‌آمیز خواند و با اشاره به سیاست‌های ماجراجویانه این کشور در منطقه، به ابوظبی توصیه کرد که به سیاست‌های مخرب، ناکارآمد و تنش‌زا خاتمه دهد.

بهرام قاسمی تاکید کرد، متاسفانه ابوظبی در سال‌های اخیر به دلیل اتخاذ سیاست‌های ماجراجویانه و فراتر از ظرفیت‌های خود مشکلات زیادی را در منطقه ایجاد کرده که از آن جمله می‌توان به مشارکت در جنگ و خونریزی ظالمانه در یمن، تلاش برای اشغال بخش‌هایی از قلمرو یمن، مداخله در لیبی و همچنین تحریک دولت‌های منطقه برای محاصره و تحریم کشورهای دیگر اشاره کرد که لازم است به این سیاست‌های مخرب، ناکارآمد و تنش‌زا خاتمه دهند.

«عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارت روز سه شنبه در نشست خبری با «سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه در ابوظبی، ایران و ترکیه را به تلاش برای تضعیف ابهت و اعتبار دولت سوریه متهم کرد و مدعی شد که این دخالت‌ها و تلاش آنها برای تحمیل سلطه استعماری جدید مانع دستیابی به راه‌حل بحران سوریه است.

این ادعا در حالی عنوان  می  شود که با  تلاش های مشترک ایران ، روسیه و ترکیه  و با حمایت سازمان ملل  مسیر گفت و گوهای سوری –سوری  در چار چوب  توافقات نشست های  "آستانه " و درراستای مذاکرات ژنو فراهم شده است . 

«حسین رویوران» کارشناس مسائل سیاسی روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، تصریح کرد: ایران در سوریه از نظام سیاسی این کشور حمایت می‌کند و هرگز تلاش نکرده، جایگزین دولت سوریه باشد، اما امارات در یمن برخی از جزایر این کشور را اشغال و یک فرمانده نظامی برای استان حضرموت یمن انتخاب کرده است.

رد پای اینگونه موضعگیری ها را اما باید در واشنگتن دید.یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا  چندی قبل در گفت وگو با  نشریه آتلانتیک گفت: 

"...ما با دو تهدید در منطقه مواجه هستیم . یکی  ایران و دیگری افراط گرایی و تروریسم "

وی در پاسخ به   سوالی درباره‌ی علاقه وافر دولت امارات به ترامپ رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد :‌"..دلیل اشتیاق امارات به ترامپ این است که وی ایران را بخشی از مشکل می‌داند، نه بخشی از راه حل."

اما باوجود شیفتگی  امارات  به ترامپ  ؛ برخی مسئولان آمریکایی نسبت به بلندپروازی های «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و وزیر خارجه این کشور ، نگران هستند.

روزنامه  واشنگتن  پست  در گزارشی  در این زمینه  نقش امارات در مانع تراشی در مسیر تلاش ها واقدامات برای صلح دریمن را فاش کرد . امارات در حالی ایران را به ایجاد بی‌ثباتی درمنطقه متهم می‌کند که با حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی،مالی واطلاعاتی ازرژیم صهیونیستی در سرکوب ملت مظلوم فلسطین شریک بوده و در چند سال اخیر نیز درکنار عربستان در کشتار مردم بی‌دفاع یمن مشارکت داشته است.

آنگونه سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران پیش از این نیز تاکید کرده است  این کشورها بهتر است بجای هزینه کردن میلیاردها دلار از ثروت مردم خود در ازای حمایت‌های موهوم آمریکا، به فکر ثبات از طریق احترام به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها باشند.